Valg af dykpumpe

Hej. Jeg skal igang med at lave en vandtønde og skal bruge en dykpumpe. Den skal kunne bruges til vanding af blomster og gerne kunne bruges til højtryksrenser. Er i tvivl om hvor mange bar den skal kunne levere. Er det 2 bar? Og jeg synes ikke man kan se på alle dykpumper hvor mange bar de kører med. Det kunne også være dejligt med en dykpumpe der selv tænder når jeg f.eks. Trykker på aftrækkeren på vandpistolen. Så er jeg fri for at tænde og slukke den hele tiden. Kan de det?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der på pumpen står anført, hvor mange mVs den yder, kan du som en tommelfinger regel dividere mVs med 10, så får du trykket i bar. 2 bar er måske lige i underkanten til højtryksrenser, 4 bar ville være bedre. Hvis du vil have pumpen til at stoppe automatisk, når du ikke bruger vand, kan du sætte en trykafbryder på afgangen, som så tænder og slukker for pumpen.

fase
Ok. Nu har jeg lige læst en anden tråd igennem og folk snakker om husvandværk hvis trykket skal være stort nok? Den skal kunne trække de her 20-30 meter så den kan nå hele haven. Hvad er det for en afbryder du snakker om?
Et husvandværk ville være nummer 1, men du spurgte om en dykpumpe. Husvandværket skal stå uden for beholderen og er forsynet med den trykafbryder, jeg omtaler. Så hvis du har plads, vil det være lettere med et husvandværk. Du skal huske at sugehøjden er maks. ca. 8 m. Den giver et tryk, som svarer til det tryk, du har fra vandværket.

fase

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/24559' class='af-profile-link'>S. Fabrin</a> på 13-06-2016 10:24
Et husvandværk ville være nummer 1, men du spurgte om en dykpumpe. Husvandværket skal stå uden for beholderen og er forsynet med den trykafbryder, jeg omtaler. Så hvis du har plads, vil det være lettere med et husvandværk. Du skal huske at sugehøjden er maks. ca. 8 m. Den giver et tryk, som svarer til det tryk, du har fra vandværket.


Hvis jeg har plads? Hvor meget fylder den? 😊. Jeg har en 300l tank stående som den skal tage vand fra
Skrevet af Ragepoo på 13-06-2016 09:35
Hej. Jeg skal igang med at lave en vandtønde og skal bruge en dykpumpe. Den skal kunne bruges til vanding af blomster og gerne kunne bruges til højtryksrenser. Er i tvivl om hvor mange bar den skal kunne levere. Er det 2 bar? Og jeg synes ikke man kan se på alle dykpumper hvor mange bar de kører med. Det kunne også være dejligt med en dykpumpe der selv tænder når jeg f.eks. Trykker på aftrækkeren på vandpistolen. Så er jeg fri for at tænde og slukke den hele tiden. Kan de det?

Det eneste du skal kigge på, er om din pumpe kan levere det vand i timen din højtryksrenser kræver, hvilket normalt er under 1m3/t. En højtryksrensere er nemlig selvansugende, omend de fleste ikke i længden kan holde til den tørkørsel det giver og derfor gerne vil have vandet leveret lige før pumpen. 

Et billigt onkel HN vandværk, tænder og slukker helt automatisk efter behov. Derfor må det være ideelt til dit brug. Dog skal du nok sørge for, at have vandværk og højtryksrenser på to forskellige sikringer (faser) hvis du vil de skal forblive hele.      

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Ja de fleste højtryksrensere er selvansugende, bare der er positiv tilløb. (vandspejl højere end renseren)
Nielfisk/Alto af de billige fungere fint på den måde, det har jeg brugt en del.

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 13-06-2016 12:32
Ja de fleste højtryksrensere er selvansugende, bare der er positiv tilløb. (vandspejl højere end renseren)
Nielfisk/Alto af de billige fungere fint på den måde, det har jeg brugt en del.

Nej, ikke helt Jens. De er selvansugende, også med en negativ højde på vandspejlet. Det er en ganske almindelig stempelpumpe der sidder under motoren. Da de normalt ikke tåler tørkørsel, ved jeg der på de mere professionelle udgaver sidder en trykafhænig kontakt på vandtilførselssiden, der forhindre motoren i og køre uden tryk på "sugesiden".  Med med de billige hobby modeller, er det nok og smide en sugeslange i et sted der er vand. Man bør naturligvis have et rigtig godt forfilter på hvis man drister sig til og bruge højtrykstenseren på den uortodokse måde. Ellers holder den ikke ret lang tid.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Ragepoo på 13-06-2016 10:29

Hvis jeg har plads? Hvor meget fylder den? 😊. Jeg har en 300l tank stående som den skal tage vand fra

 

Hmm.. en 300 liters tank - så er den altså tømt i løbet af no time og så skal du altså til at bøvle med at prime husvandværket. De fleste billige husvandværker kan nominelt lev. 3.600 liter i timen.  

 

Det kan godt være, at et husvandværk kan levere 3600 l/h, men det er jo ikke givet, at der bruges den mængde. Så hvor længe 300 l varer afhænger af forbruget. Men 300 l er ikke overvældende.

fase
Har overvejet at smide en ekstra 300l på, er dee nogen der har erfaring med denne opsætning?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis