Beskytte gamle stofledninger?

Hej LDS,

Jeg bor i en gammel lejlighed fra 1958 med stofledninger overalt. I forbindelse med udskiftning af en stikkontakt i køkkenet opdagede jeg at de to ledere stikker ud af et lille hul i en gipsvæg hvor de ligger klods op ad hinanden. Stofisoleringen på begge kabler er i overraskende god stand, men jeg er stadig ikke tryg ved situationen.

Jeg vil gerne give kablerne et ekstra lag isolering udenpå, så de ikke ligger og gnaver mod kanten af gipsvæggen. Min første tanke var krympeflex, men området er dækket af flere lag gammelt tapet og der løber en trælægte lige ved siden af, så jeg er ikke meget for at skulle have en varmepistol derned. Jeg overvejede også at lægge kablerne i nogle tynde vandkølingsslanger, men så får jeg hurtigt et pladsproblem i vægdåsen.

Findes der nogle gode tricks at beskytte stofledninger?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Få elektriker til at trække nye ! !

Eller jeg har nogen gange klippet et stykke isolerebånd på 20 - 30 mm - lagt det på "langs" så ledningen klistrer lige ved den ene kant. Så kan du rulle det på, og det kan nå et par gange rundt uden at arbejde for meget med ledningen. For det er faktisk det at man arbejder med den, der får den skrøbelige isolering til at knække mere af .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fint at bruge krympeflex. Du behøver ikke at varme det mere end en almindelig hårtørrer kan klare, bare giv det lidt længere tid med tålmodighed.

Tak fordi du læste mit indlæg.

Tak for svarene. Det er vist i øvrigt tjæreledninger og ikke stofledninger - jeg vidste ikke at det var to forskellige ting.
Nu har I fået gjort mig nervøs, så jeg har bare sat lukkemuffer på begge ledere og stukket dem ind i væggen - så må jeg klare mig uden en stikkontakt det pågældende sted.
Jeg kan ikke trække en ny ledning fra elskabet uden at brække gulvet op eller have en grim ledning siddende i loftet, og det er ikke det værd for en stikkontakt.

Den sikringsgruppe som stikkontakten sidder på løber både gennem beton og gips. Enkelte steder føres den uden på væggen i nogle gummiagtige kabler indlagt i metalkapper, som er så mølædte at de falder fra hinanden bare man puster til dem. (se vedhæftede billede for eksempel)
Jeg går derfor ikke ud fra at det er muligt at trække nye kabler ad samme veje som de gamle. Løsningen må vel være at få lavet en ny sikringsgruppe, og så løbende trække nye lampeudtag og stikkontakter ud fra den, og til sidst nedlægge den oprindelige lysnetgruppe.

 

Det du har vist på billedet er noget man kaldte rørtråd. Isoleringen er gummi med en aluminiumskappe. Det bliver nærmest umuligt at reparere, så kuren kunne være at finde, hvor rørtråden starter og så trække et nyt kabel derfra. Om det kan lade sig gøre at skifte rørtråden ud så det ny kabel går samme vej som det gamle kræver at man ser installationen. Jeg må på det kraftigste anbefale, at du får afbrudt hvor rørtråden begynder og ikke nøjes med at afslutte som du har gjort.

fase
Annonce
Skrevet af S. Fabrin på 13-06-2016 00:31
Det du har vist på billedet er noget man kaldte rørtråd. Isoleringen er gummi med en aluminiumskappe. Det bliver nærmest umuligt at reparere, så kuren kunne være at finde, hvor rørtråden starter og så trække et nyt kabel derfra. Om det kan lade sig gøre at skifte rørtråden ud så det ny kabel går samme vej som det gamle kræver at man ser installationen. Jeg må på det kraftigste anbefale, at du får afbrudt hvor rørtråden begynder og ikke nøjes med at afslutte som du har gjort.

Rørtråd - rart at vide hvad det hedder. Billedet er dog fra et helt andet sted i lejligheden, og bare rolig, jeg har ikke tænkt mig at sætte strøm på før jeg har fået den fjernet af en elektriker. Rørtråden stikker ud fra en betonvæg (se billede), så den kan nok ikke fjernes helt, men jeg håber at elektrikeren har en anden løsning.

 

Man skal ikke pille ved gamle stofledninger eller gummi isoleret ledere da de med alderen er blevet meget skøre , det bedste er at lave en el sanering hvor man skifter de gamle ledninger/ kabler , gamle stofledninger kan godt være 1¤ ledninger som man brugte sammen med 6 A sikringer , det var dengang der sad 2 sikringer i hovedafbryderen , dvs der sad en sikring i nullen , eller i minus lederen da det var 220/440 V jævnstrøm .
Men du kan jo prøve at få elektrikeren til at "megge" din installation igennem og hvis det falder godt ud kan du jo overveje hvad og hvor meget du vil skifte ud...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der hvor det kommer ud fra betonen er også rørtråd. Efter at du har vist billeder, ser jeg nu at det ikke er nok med et par stykker isolere bånd.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis