luft-til-vand lrs2017 1 8600 12-06-2016 14:14 Hej... Er der nogen der har erfaring med: Nilan Compact P UVP? Jeg skal bruge til at opvarmning af vores hus på 165 m2. Jeg er lidt i tvivl om det er den rigtige løsning? 1 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
NielsChr 783 2610 03-08-2016 22:40 om den/det er den rigtige løsning kommer an på meget. den vigtigste at se på når man snakker varme pumper er virknings grad. for at få en tilfredsstillende virkningsgrad kræves at fremløbs temperatur ikke er for høj.(specielt når ude temperatur er lav/frost) den lave fremløbs temperatur kan lade sig gøre ved at have store varme afledere i huset - f.eks. gulvvarme i beton er perfekt eller evt over dimmentionerede radiatore. en varme pumpe skal for det meste også have en buffer tank for at få et passende start/stop antal per dag. alt i alt tror jeg det bliver meget svært at svare ja/nej på et sådan spørgsmål. før man tænker varmepumpe, skal du overveje om du er færdig med at isolere huset/vinduer m.m. - måske er det bedst/billigst at starte der, og når det så er på plads få en varme pumpe til yderligere at reducere varme regningen. det er nemlig stadig dyrt at opvarme et dårligt isoleret hus med en VP 😀 (p.s. jeg er ikke L->V VP ekspert, jeg bilder mig det blot ind da jeg har 1 kina model i sommerhuset)