Loft i 70'er hus, dampspærre m.m.

Hej Alle

Jeg har rykket min Sauna ud af mit 70'er hus da jeg syntes det var spild af kvadratmeter at have sådan en. Nu skal jeg så til at finde ud af hvordan jeg får lavet den om til et walk in closet i stedet for. Min første udfordring går på hvordan man laver loftet.

Lige nu er der 300mm isolering imellem spærrene der ligger 90cm fra hinanden. Under spærrene er der tværliggende brædder som holder isoleringen på plads. Disse hviler imod de fuldtmurede vægge. Under disse sidder der noget papmembran med et metalfolio på den ene side (Ved ikke hvad det kaldes). 

Det undrer mig at der ikke er noget jeg vil karakterisere som en dampspærre? Bør der ikke være det, eller er det den funktion det pap/folie lag jeg beskrev har?

Selve loftkonstruktionen vil jeg også gerne have et par råd til. Jeg har ledt en del og der eneste jeg støder på er tråde der handler om hvad der er lovligt og ulovligt og det er lidt forvirrende. Jeg har i resten af huset profilbræddeloft med skjulte lister og jeg havde først tænkte at jeg ville lave sådan et igen. Med udgangspunkt i de tværliggende brædder på spærrene, hvad gør jeg så herfra for at få lavet det på en rigtig og lovlig måde, afstande bræddetykkelser osv.?

Alternativt, ville der være lettere at lave et gipsloft?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du beskriver som pap med folie er det der hedder alukraft og blev brugt som dampspærre før plastmembranen. I stedet for brædderne til at holde isoleringen fast kunne bruge en metaltråd og dernæst fjerne brædderne og lave det loft, du kunne tænke dig. Den letteste måde er selvfølgelig at lade brædderne sidde og sætte gips på.

fase
Ok. Angående brædderne (Eller det er nærmere lægter) der holder isoleringen - er det ikke fint nok? De går på tværs af spærrene og ligger som i en sadwich imellem spærrene og de indvendige bure tænker jeg at det nok bare er sådan konstruktionen er i alle rummene. Så hvis de kan blive tænker jeg det er bedst.

Det Alukraft du beskriver ser ikke særligt tæt ud. Så spørgsmålet er om jeg skal lade det sidde? Måske kan jeg lappe lidt på det med noget folie og passende tape? Alternativt rive det ned og sætte noget nyt op som så nok skal være en plastik membran?

Din ide med at sætte gips på overvejer jeg også, da det er et mørkt rum, så et hvidt loft vil nok ikke være så galt endda. Som jeg forstår dig er det lovligt at sætte gips direkte på dampspærren og fæstne dem i de bagvedliggende tværgående brædder/lægter?
Sad lige og faldt over en anden tråd. Der gik det op for mig at jeg bør putte noget særligt ståltråd som kan modstå ild op som kan holde isolering på plads i tilfælde af brand - er det korrekt forstået?

Og i givet fald er der krav til hvad og hvordan dette fastgøres?
Det er rigtigt at isolereingen skal fastholdes med ståltråd så isoleringen ikke falder ned, hvis loftet brænder igennem. Tråden er ganske almindelig 1,5 -2 mm galvaniseret ståltråd sat gast med små kramper. Du skriver at lægter, mener du at træet er 37 X 53 mm (sådan ca.) tykt. Jeg ville bruge 3/4" X4" nå ja 19 X 100 mm som forskalling til at gøre gipsen fast i.

fase
Det er 20mm x 45mm brædder der holder isoleringen på plads. De sidder med 20cm afstand. Så mit umiddelbare spørgsmål er. Er dette en lovlig konstuktion i sig selv? Og var det en lovlig måde at gøre det på i 72 da huset blev bygget?

Jeg har besluttet at det der alukraft skal hives ned, og så vil jeg sætte en plastikmembran op. For at jeg gør det lavpraktiske rigtigt.
- Er det underordnet hvilken type plastik membranen er lavet i?
- Hvilken tykkelse membran skal man bruge?

Og ang. selve monteringen
- Jeg kan godt banke søm igennem den og op i spørrene uden at ødelægge effekten?
- På siderne folder jeg membranen ned og limer den fast til den murede væg. Hvilket produkt skal jeg anvende til dette? Og hvor langt skal den ned af væggen?
Annonce
Hej - jeg vil først påpege at montering af dampspærre ikke er gør det selv arbejde hvis du ikke er 100 procent sikker på hvad du gør. Får du den ikke tæt i samlinger, langs vægge osv kan du principielt ligeså godt lade alufolien sidde for den nye damspærre har minimal effekt. Vælger du derimod at følge vejledningen for montering af dampspærre (f.eks. Dakas - er du godt på vej. Dampspærren er normalt 0.2 mm tyk - de fåes i et vælg af forskellige typer osv - sørg for at de produkter,tape og klæb passer til den dampspærre du vælger. Mht. til forskalling skal du tænke på afstanden som du forskaller med - også her er der krav til hvilken dimension forskalling osv du skal bruge (jeg henviser til brochuren "gips -hvor går grænsen".
Mht dit spørgsmål om det var lovlig dengang - jeg tror du skal være heldig med at der overhovedet har været kostet på forskallinger - sådanne lofter var nogle gange sat direkte op under spærene.
Mht. Perforing af dampspærren - de er ikke store de huller det efterlader - nogle mener det har betydning - andre ikke - men selvfølgelig er det stadigvæk en perforering af dampspærren. Jeg tror ikke du skal tænke videre over det. Hvis loftshøjden tillader det ville jeg opsætte damspærre under spærerne - hernæst sætte en reglar/lægte under damspærren og spæret - hernæst opsætte forskalling (du har f.eks plads til at lave spot, nye kabler osv i mellemrummet med forskalling og damspærre - hernæst opsætte gips (husk at forlænge lampesteder og ledninger sådan de når UNDER det nye loft) - så slipper du for at gennemhule damspærren da damspærren bliver en klemt samling mellem to materialer. (Undskyld stavefejl - sendt hurtigt fra min mobil)
Tak for svarene. Har uploadet et par billeder så i kan se hvad det drejer sig om. Jeg kan se et par problemer. Min afstand på 900mm imellem bjælkerne gør at jeg skal bruge 95mm x 22mm brædder til forskalling med en center afstand på 300mm. det har jeg ikke. :/ Lige nu går brædderindover indermure og er således også en del af loftet i andre rum. Men jeg tænker det er OK at skære dem over i kanten, hvis de skal ned. Og det er sådan jeg forstår reglerne.
Ellers synes jeg alle de el-ledninger der går på kryds og tværs er et problem i forhold til at montere en dampspærre. Jeg kan enten vælge at have dampspærren opad spærrene som i foreslår med alle ledningern indenfor, men så vil jeg få et problem ude langs væggen hvor ledningen skal igennem dampspærren. Eller jeg kan vælge at ligge alle ledninger udenpå dampspærre og så lave en gennemføring til strøm i loftet hvor der allerede er lagt an til et udtag.
Min sidste udfordring er at forskallingen ude i kanten af rummet kan bære når den ikke har et spær at fæstnes på?

 

hvad er center afstanden? Du kan eventuelt klodse op under brædderne oven på muren ind til det andet rum. Da trækket er nedad i det andet rum vil loftet overhovedet ikke bevæge sige i det andet rum. Skær da brædderne væk glat med væggen. Når disse er væk skærer du et/en tilpas højt brædt/lægte og sætter helt ud langs muren i niveau med det spær som ligger tættest på væggen - enderne af denne rem skal du skære så den ligger oven på de 2 modstående sider. (Ligesom spærerne gør) Herved får du en hjælpe "rem" til at skrue det yderste af forskallingsbrædderne fast i. For en sikkerheds skyld tager du noget ståltråd og kører langs med isoleringen - så får du det ikke i hovedet når du tager brædderne ned. Så tager du ellers bare alle forskallinger ned. Elrørerne stemmer du op i spæret sådan disse er plan med undersiden af spæret - husk lige at bøje et søm hen over det sådan det bliver siddende. Så sætter du dampspærre op - fuger langs vægge og monterer en damspærrekrave rundt om loftudtaget - propper huller som ikke bruges i loftdåse - se om du ikke kan få den loftdåse lidt højere op og sæt da en orange PL dåse under den (som du banker bunden ud af) - forskalling 22 x 95 med c/c 30 - 2 lag gips - fuldspartling - eller filt som overflade behandling med tilhørende mellemslibninger og 2-3 gange maling. Nemt ikke :-) god arbejdslyst

Hej.
Jeg vil forslå at lade din forskalling være og brude den som fast underlag for dampspærren. Ved samling mellem loft og væg hvor der ingen forskalling er, sættes der forskalling op i samme niveau som eks. forskalling, for at få fast underlag langs kanterne det dampspærre og tap. ved ved gennemføringer skal der være et fast underlag 150 mm rundt om gennemføringen, som dampspærren kan klæbes fast til. f. eks. minimum en 18 mm krydsfiner.
Når dette er gjort kan dampspærren sættes op.
efter dette kan du krydsforskalle med 95x22 mm forskalling med en c/c på 300 mm som din loftbeklædning kan monteres i.
Altså.
1. Lad eksisterende være.
2. Udføre foranstaltninger for dampspærre.
3. Udfør dampspærre.
4. Udfør ny forskalling af 95x22 mm med c/c 300
5. Udfør loftbeklædning

Hilsen Martin.

Note til andet svar:

Foskallingen skal ikke klodses op på indervæggende Indervæggende har ingen funktion for tagkonstruktionen og de arbejder derved ikke sammen. Dette vil kunne føre til svind i loftkonstruktionen, i værste fald på indervæg eller tagkonstruktion.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Bygningskontruktør. Husk på at denne løsning medfører en nedsænkning af loftet for brugeren på 22mm Forskalling + 13 mm (1.lag gips) + 13 mm (2. lag gips). Hvis altså det er gips man vælger. Er der højt nok til loftet er det selvfølgelig fint. Men nogen kunne føle dette var irriterende. Men jeg kan ikke være mere enige i dit svar at genbruge den gamle forskalling og krydsforskalle under det - klart det nemmeste. Hertill kommer så hvis der anvendes gipslofter at der højst sandsynligt skal forskalling/pladebånd/t-skinner bag kortkanter hvis spartlingen er afhængig af lysindfald. Mest af alt i mine øjne er det dog loftshøjden som er afgørende for sådanne projekter.
Som jeg nu kan se er spændet til det næste spær i det andet rum for langt til at jeg ville sætte min lid til at loftbeklædningen i det andet rum ikke skulle sænke sig hvis forskallingen skæres væk - herunder ser jeg også at dine spær ikke står på dine indervægge - så de har som bygningskonstruktøren skriver ingen forbindelse til hinanden - ydermere tror jeg det øverste del af væggen nok kun er puds - og dette er ikke et bæredygtigt underlag for noget som helst.. Så en ting er sikkert - der skal gøres noget ved dette hvis du bruger min løsning.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også