Loft i 70'er hus, dampspærre m.m.

Hej Alle

Jeg har rykket min Sauna ud af mit 70'er hus da jeg syntes det var spild af kvadratmeter at have sådan en. Nu skal jeg så til at finde ud af hvordan jeg får lavet den om til et walk in closet i stedet for. Min første udfordring går på hvordan man laver loftet.

Lige nu er der 300mm isolering imellem spærrene der ligger 90cm fra hinanden. Under spærrene er der tværliggende brædder som holder isoleringen på plads. Disse hviler imod de fuldtmurede vægge. Under disse sidder der noget papmembran med et metalfolio på den ene side (Ved ikke hvad det kaldes). 

Det undrer mig at der ikke er noget jeg vil karakterisere som en dampspærre? Bør der ikke være det, eller er det den funktion det pap/folie lag jeg beskrev har?

Selve loftkonstruktionen vil jeg også gerne have et par råd til. Jeg har ledt en del og der eneste jeg støder på er tråde der handler om hvad der er lovligt og ulovligt og det er lidt forvirrende. Jeg har i resten af huset profilbræddeloft med skjulte lister og jeg havde først tænkte at jeg ville lave sådan et igen. Med udgangspunkt i de tværliggende brædder på spærrene, hvad gør jeg så herfra for at få lavet det på en rigtig og lovlig måde, afstande bræddetykkelser osv.?

Alternativt, ville der være lettere at lave et gipsloft?

Hej Alle Jeg har rykket min Sauna ud af mit 70... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres svar. Jeg kan se begge tilgange omsat til noget praktisk.

Kan jeg lade den eksisterende forskalling sidde som du foreslår Martin vil jeg da nok forstrække dette. Men er det lovligt at gøre det på denne måde, da jeg så monterer min forskalling som er 100mm x 22mm 30cm centerafstand på en forskalling der 45mm x 20mm med centerafstand på 20cm. Så har jeg jo et lag under min korrekt dimensionerede forskalling der er mindre kraftigt dimensionering. Er det lovligt?

Derudover får jeg et hulrum på 42mm over loftet og jeg kommer dermed over de 40mm der er grænsen i forhold til brandsikkerhed. Kan det passe at det kun er et problem at være over 40mm hvis rumfanget af hulrummet er større end 1m3? For det er det ikke, og så er det ikke et problem.

Har lige været nede og købe brædder, dampspærre, foliefugemasse, søm og skruer, så inden længe kommer det op
lige en kommentar til Psyzo. Jeg har 4cm at lave konstruktionen på hvis jeg beholder gammel forskalling, og det nye loft skal være samme højde som det gamle.

Måske jeg ikke behøver et dobelt lag gips? Ellers gør det nu ikke så meget at loftshøjden sænkes 1cm.
Hej - nogle laver det med 1 lag og andre med 2 lag. Jeg har hørt godt og ondt om begge dele. Jeg laver det altid på den sikre side - 2 lag gips og filt. Jeg har dog set mange nye huse med 1 lag gips afsluttet med en fuldspartling. Jeg ved ikke hvad der holder bedst - men kan du undvære den 1,2 cm lofthøjde ville jeg selv gøre det. Det koster jo kun noget der ligner 24 kr. pr. kvm for pladerne. Om du sætter 1 eller 2 lag op er I min mening bare at det er 2 x arbejde - men bagefter kan du også sige at du ikke kunne have gjort det bedre hvis det skulle revne.
Med hensyn til hulrum mener jeg at du har lov til at isolere ned til ny loftbeklædning. Alt efter hvor meget isolering du har på loftet må dampspærren maksimalt placeres 1/3 inde i kontruktionen. Set fra den varme side og ind ad.
Hvis du giver de nuværende forskalling i loftet et par skruer op i spæret er jeg sikker på det nok skal holde til krydsforskallingen.
Hvis du ik har lavet dampspærren endu, så skal man have underlag under ALLE samlinger, man skal tape ALLE samlinger også der hvor man fæstner dampspærren med klips eller hva du nu bruger 😊 hvis du vil klæbe plasten fast rundt i kanten, så skal du prime før du klæber. Og efterfølgende tape. held og lykke med projektet 👍🏻😊
Man skal også søde for at det er samme mærker man bruger. Både i henhold til garanti men også effektivitet af produkterne 😊
Annonce
Hvis du ik har lavet dampspærren endu, så skal man have underlag under ALLE samlinger, man skal tape ALLE samlinger også der hvor man fæstner dampspærren med klips eller hva du nu bruger 😊 hvis du vil klæbe plasten fast rundt i kanten, så skal du prime før du klæber. Og efterfølgende tape. held og lykke med projektet 👍🏻😊
Hvis du ik har lavet dampspærren endu, så skal man have underlag under ALLE samlinger, man skal tape ALLE samlinger også der hvor man fæstner dampspærren med klips eller hva du nu bruger 😊 hvis du vil klæbe plasten fast rundt i kanten, så skal du prime før du klæber. Og efterfølgende tape. held og lykke med projektet 👍🏻😊 sørg for at mærkerne er ens. I henhold til garanti, men også efektivitet 😊
Har ikke sat dampspærren op endnu. Jeg skal lige have ordnet murene før jeg sætte damp spærren fast. Jeg har haft en elektriker ude og skifte dåsen i loftet til en PL dåse og her har han sat en krave på dåsen. Denne skal jeg tape damp spærre fast på. Angående siderne har jeg købt dampspærre og noget folie fuge i Optimera. Og jeg havde egentligt bare tænkt mig at fuge med dette og bruge gipspladerne til at presse dampspærren imod væggen.

Jeg har købt papsøm til at fastgøre dampspærren i loftet da jeg tænkte at sømmets hoved er noget større end en klips og dermed ville give en tættere samling. Men din kommentar at man kan sætte noget tape henover også giver god mening.
Du kan også presse fugen med pladen bare giv den godt med pladder 😄😊. Vi tap'er ihvertfald alt. Også klipsene 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også