Alger i brønd

Jeg har en gammel brønd der levere fint nok vand til køkkenhavevanding, jeg har et lille vandværk på og der kommer masser af vand ud af haveslangen. Problemet er bare at hvis jeg sætter eksempelvis en havevander på så kører den kun 20-25 min så er filteret sat fuldstændig til i alger, nogen gode ideer til hvordan jeg undgår dette.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er mig bekendt kun 3 måder at komme alger til livs på i en brønd. 1. fjerne årsagen til alger (næringssalte). 2. bekæmp/chokbehandle algerne med klor (skidt for miljøet) 3. UV-lys.

Ps.
Er der låg på brønden så der ikke kan komme sollys til algerne ? (fotosyntese).

Pps.

I gl. dage smed man et par ål i brønden - det holdt (drikke)vandet frisk og klart. 

Forresten så har jeg mit sugerør placeret ca 50 cm over bunden i min havebrønd, så evt. skidt og snavs der måtte være i de øvre lag/på overfladen ikke så nemt bliver suget med op.
Det er i havevanderen mit filter slammer til, jeg tror ikke der er noget filter på vandværket, det er sådan et harald skrald et.
Filter i havevander har et meget lille areal, så det stopper hurtigt til hvis der er noget. Frank Chr. forslag er god og nemt at afprøve. men hvis det ikke kan gøre det, kan du hugge et rør (100-150mm eller lign) ned i bunden af brønd, så den står fast. Den skal være helt fyldt med store huller og omviklet med fintmasket net. Den skal nå op over øverste vandstand. Så skal sugeslangen ind i den. Det er det samme men bare med større areal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det sidste var faktisk en god ide, man kan få drænslange med en sok på, jeg må en tur ned til naboen, ved han har noget 👍😀👍
Det var det jeg tænkte på. men kunne ikke se om det var noget der var tilgængelig for dig, i så små mængder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske kan dette middel her anvendes: http://www.nyttedyr.dk/Pages/ProdukterPage.aspx?produktgruppeID=37195
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis