Bedste overførsel af kw

Hej, jeg går med tanken om og lave en pillepresser, til formålet har jeg ikke mindre end to elmotore til og ligge. Jeg har en 5.5 kw med frekvens omformer, som jeg overvejer og sætte direkte på, det vil sige uden form for gearing. Den anden er en 1.1 kw med gear noget Als 1:10 den tager ca 171 omdrejninger i minuttet. Jeg kan så bare ikke finde ud af hvad der vil passe bedst til projektet. Mine kollegaer mener den store motor vil tabe kraften, da den er uden gear, men heller helst til den, da jeg som nævnt agter og montere direkt og derved kan spare plads, plus jeg kan styre omdrejningerne. Hvad mener i??
Mvh Patrick
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køre din motor under 50 Hz, yder den en del mindre, og går du væsentlig under 50 Hz, skal du have noget extern køling på motoren.
Det er stor forskel på frekvensomformere, hvor meget trækkraft de giver motoren ved lavere frekvenser end 50 Hz.
Frekvensomformere til pumper og ventilation, er yders dårlige til det, Danfoss hedder bla. HVAC dem skal du gå langt uden om til dit brug.
Danfoss VLLT 2800 serien, er til gengæld et rigtig godt valg...

Hvor mange o/m regner du med den skal køre?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg må nok indrømme at regnede med de 200 omd/min som gearmotoren tager, men er bare bange for at den hurtig kommer til kort med de få kw!!
Du får langt mere power med en gearmotor, det bliver aldrig godt med en frekvensomformer.
Men du kan fint frekvensregulere gearmotoren, hvis du skal fintune o/m tallet.

Prøv at skrive lidt om hvilken frekvensomformer det er, og motorens nominelle omdrejninger. Der er meget forskel på 5,5kw og ned til 1,1 kw. Hvis begge motorer er 1400 o/min så øger den lille jo drejningsmoment i gear med 8 gange (hvis det er tandhjulsgear, ved snedkegear er der større tab)

Men mange  frekvens omformere kan sagtens holde drejningsmoment ved lave omdrejninger. Omformere sænker både frekvens og spænding så det handler om at indstille V/F forholdet. Altså så den får lidt højere spænding end den der hører til ønsket frekvens.
Hvordan vil du principielt presse dine piller ? (uden at røbe evt. patent rettigheder)
Er det træpiller ?

Er det roterende eller skal det køre som en briketpresser, altså en cylinder der stamper det sammen? ?

I de systemer jeg kender skal der tilsættes damp, for at få det til at binde sammen?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja nogle frekvensomformere har et godt moment ved lave o/m.
Men er motoren eks en 1400 o/m ved 50 Hz, og skal ned på 200 o/m skal den ned på 7 Hz , så er der ikke nær det samme moment, som hvis der bruges en gearmotor med 1400 o/m motor og gearing 1:7

Et andet problem kan være hvis det er remtræk, så skal man op i antal remme, for at overføre momentet ved så lave o/m

Annonce
Ja det er meget lav frekvens for en omformer at arbejde under, så der må jeg nok give je_ns ret. Kileremme er ikke egnet til så lav fart. Der er jo også muligheder for gearing med tandhjul, kædetræk eller tandrem. Kunne du geare det f.eks 1:3 kan du køre på 20 - 25 HZ og det kan sagtens gå.
Noget helt andet er om du skal have en svinghjuls effekt ind i systemet. Hvis det er en stamper / briketpresser så ville det være godt. Så kan motoren trække med remme på et stort tungt hjul, og kraften er der når der skal presses og motoren har tid inden næste slag til at få energi i hjulet igen.

Den store motor er på 2850 omd/min og den lille er på 13xx frekvensomformeren er en VLT 2800 Danfoss.
Jeg laver en roterende hulleplade med to tryk ruller på, som jo så 'maser' savsmuld/græs/blade gennem en masse 8 mm huller, der ikke noget patent i det, da de findes i massevis, bare kig på youtube (pellet mill)
Hvorfor skal der flere remme på? Hvis det vælges
Ja det er et kendt system. De pille pressere jeg har kendskab til, kørte 1400 o/min. og så havde de en 300 kw motor. Det var til foderpiller, og der var ikke regulering på. Kransen var vel 600 mm i diameter, og med 3 ruller indeni.
Men det er jo ikke det der er tale om her. Med 2850 omdr. motor kan det ikke køre med mindre du vælger langt højere omdrejninger på din maskine. Det tror jeg i øvrigt også vil virke bedre, men det er kun min lommefilosofi jeg kender ikke til de der hobby modeller. Det er jo primært ind fødnings mængden der bestemmer hvor meget power der kræver.

Du kan ikke regulere din 2800 o/m motor ned til 200 o/m med frekvensomformeren, og bruge det til noget fornuftigt, den skal så køre på 3,5 Hz det dur ikke.
Vil du bruge motoren, så skal du have lavet noget mekanisk nedgearing..

Hej Erik, langt højre omdrejninger, hvorfor??
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis