Efterisolering af loft - UDEN dampspærre

Hej,

Jeg havde en tømrer forbi en dag, som jeg spurgte til efterisolering af loftsrum. Han så helt opgivende ud ved tanken om en dampspærre. Når man gjorde det oppefra ville det sjældent blive godt. Det var næsten en håbløs opgave.

Han sagde samtidigt, at når der - som det er tilfældet - kun ligger den oprindelige isolering på 100 mm, så måtte man godt efterisolere med ekstra 200 mm - UDEN at lægge dampspærre.

Har I hørt om det?

Skulle fugtgennemtrængningen blive et problem, fordi man lægger mere isolering på?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om man må...
Men på vores loft, er der kun dampspærre af den gamle type alukraft, som sikkert er hullet som en si, efter alle de år den har ligget.
Jeg fik pustet rockwool ind, så der nu er omkring 300 mm. Firmaet der lavede det, sagde at der stort set ikke var noget at hente i at hælde yderligere isolering i forhold til prisen derop.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du ikke har nogen dampspærre, så er der nærmest ikke noget valg. Så skal det være papir uld. Det har den egenskab at det kan optage og afgive fugt. Kort sagt, så vil det transortere den fugt der kommer op, videre op i tagrummet hvor det ventileres væk.

Når man ligger mere isolering på, så flytter man også dugpunktet. Det vil sige at opstigende fugt vil kondensere inde i isoleringen, rundt om spær og andet træværk. Hvilket kan resultere i skimmel og råd. Men det problem slipper man for med papiruld, da det transportere fugten videre op og væk.
Skrevet af Illisher på 09-06-2016 16:14
Hvis du ikke har nogen dampspærre, så er der nærmest ikke noget valg. Så skal det være papir uld. Det har den egenskab at det kan optage og afgive fugt. Kort sagt, så vil det transortere den fugt der kommer op, videre op i tagrummet hvor det ventileres væk.

Når man ligger mere isolering på, så flytter man også dugpunktet. Det vil sige at opstigende fugt vil kondensere inde i isoleringen, rundt om spær og andet træværk. Hvilket kan resultere i skimmel og råd. Men det problem slipper man for med papiruld, da det transportere fugten videre op og væk.

 

Tak for svar til jer begge. Det kunne da være, at sådan en gang papiruld ville være den nemmeste/bedste løsning.

 

 

Vil bare tilføje noget til denne gamle tråd, hvis flere læser.

Jeg er også blevet fortalt at for meget rockwool isolering kan øge risikoen for kondens fugt.

Og at damspærre er en håbløs løsning. Idag vil man bruge diffusionsåbne materialer eller materialer der kan holde på og afgive fugten. Såsom papiruld.

Vi efterisolere op til 220mm. 
Fandt tilfældigvis denne artikel hos Ugens Erhverv, www.ue.dk

 

Et sundt loft har ikke brug for Dampspærrer!
Som artiklen bl.a. skriver, Et sundt loft er først og fremmest lufttæt.
Derudover skal tagrummet være forskriftmæssigt ventileret.

Et meget usundt tagrum oplevede jeg for et par år siden.
Ved den ene gavl kunne man se ned i stuen, gennem en 1-1,5 cm revne, langs hele gavlen, mellem loftbeklædning og gavlmuren.
Resultatet var hængende vanddråber på undersiden af Eternitpladerne, bl.a. også pga. manglende ventilation.
Loftrummet var faktisk ideelt for champignon produktion. ​.

Der er ret snævre definitioner for et " sundt loft" Her er sakset fra artiklen:
- Et sundt loft er først og fremmest lufttæt. Det vurderes ud fra, at loftskonstruktionen ikke må have revner, sprækker eller andre utætheder eksempelvis ved loftslemme og installationer såsom lampeudtag eller spots. Derudover skal tagrummet være forskriftsmæssigt ventileret, og der må ikke være synlige tegn på opfugtning eller skimmelsvampevækst, 
Der er ikke mange lofter der kan leve op til det. Når det er sagt så er ventilation i tagrum lige så vigtig som dampspærre og papiruld. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis