Vand "hul" lugter af h til. Hvad kan jeg gøre ved det?? the_partyman 209 7400 08-06-2016 19:36 Jeg har et "vandhul" nede bagerst i haven. Tror måske at nogen kalder det for "stille vand". Min hund synes det er rigtig lækkert at ligge sig i. Men det stinker af h til. Kan man gøre noget ved det? Evt. fylde sand i??? 6 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Frank Chr. 4341 08-06-2016 21:51 Når bare hunden ikke drikker af vandet, for det kan den blive hundesyg af. Jeg går ud fra vi taler om en havesø/dam. Og den ækle rådden lugt er frigjort sumpgas som er tegn på "forurening". Prøv at prikke med en pind i bunden så vil jeg tippe på der frigøres dyndgas fra mudderet der ses som bobler. Genopretning må nødvendigvis starte med, at man opsporer kilden til "forurening" og fjerner den, samt oprensning og udskiftning af vand må være løsningen. Efterfølgende kan vandet holdes renset ved beluftning, mikroorganismer(dafnier), fiskemanipulering, plantemanipulering, muslinger, halm.
the_partyman Trådstarter 209 7400 09-06-2016 08:19 Nej det er ikke en havedam. Det er bare noget vand som ikke vil forsvinde....
je_ns 12981 09-06-2016 08:45 Så skal du have det drænet hvis du vil slippe ag med det, og evt fylde lidt op hvis det er et meget lavt punkt. Vi prøver igen, i morgen --
Illisher 1742 3600 09-06-2016 16:22 En nem lille måde at lave dren på kunne være at bore nogle dybe huller. Så laver du en "sovepose" af noget ukrudtsdug og fylder op med skærver, eller lign. Lukker den i toppen ned i hullet med den. Så vil den fungere som en lille faskine. Hvis du laver nogle stykker af dem, kan du måske slippe af med dit problem. Måske vil det endda være nok bare at bore nogle huller, og smide jorden ned i igen. Så du "grubler" jorden på den måde. Så der er nogle kanaler som vandet kan løbe væk i. Det er nok fordi du har et hårdt ler lag at vandet ikke kan sive væk naturligt.
Frank Chr. 4341 09-06-2016 17:40 Ølkasser (af plast) er også fine som faskine. Men er det stiv lerjord er en faskine ikke løsningen på stedet - istedet skal vandet drænes bort.
Ellida 1241 5771 12-06-2016 17:08 Du kan jo også gå den anden vej - og uddybe vandhullet og lave det til en rigtig have-dam. Så kan du undersøge hvad der skal vokse, hvordan vandet kan blive selvrensende og så har du en helt ny hobby. Fugle vil også gerne have et vandhul - og hvis du har pindsvin, er de også glade for lidt vand. To ulykker kommer sjældent alene.