Båndsav hvilken?

Hej

Er der nogen som har erfaring med denne båndsav http://www.dvsalg.dk/kategorier/vaerktoejsmaskiner-tilbehoer/baandsave/baandsav.aspx saven skal bruges dels til at flække brædder og til forme træet til f.eks møbelben og armlæn (buer osv)

Jeg vil også gerne have råd til hvad jeg skal koncentrerer mig om ved en sådan maskine, evt. kuglelejer / glidelejer, klingestyr og hvad der nu ellers skal være på en ordentlig maskine.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lejer og feks. glideleejer er jeg ikke på nogen vis i stand til at vurdere, de båndsave jeg til dato har kendt til har altid været med kuglelejer, klingestyret har været nogle hårdttræs klodser, sådan var det i sin tid da jeg var i lære fra 1970 til juli 73.

Incl. den båndsav jeg selv har lavet.

Styr af kuglelejer er sikkert ganske fortrinelige, men kender ikke meget til denne slags.

Har altid en stup hårdt træ som bøg/eg/ask eller lignende ligennede, så der hurtigt kan laves noget nyt.

Ret så afgørende er båndhjulenes Ø som bestemmer hvor tykke dine klinger kan være, en tommelfinger regel er at båndsavsklingers tykkelse svare til 1/1000 del af båndhjulets Ø for at klingen kan holde til det konstante bræk over hjulene.

Eks: er båndhjulene 400 mm Ø må klingen ikke være mere end 0,4 mm i tykkelsen osv.

Hvis de ting ikke stemmer overens kan klingen knække, pga. metaltræthed.

Motoren synes jeg må ikke være for lille og skærehastigheden er afhængig af hvilke materialer du vil bearbejde, passende til træ er ca.1800 m/min. så vidt jeg lige husker.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis