Indfatning om indvendig dør

Hej.

I stuen havde jeg en mur som på den ene side fremstod med frie mursten. Den fik jeg pudset op af en murer og afmonterede derfor fodlister og indfatninger om døren.

Nu skal der ny Indfatning på. Men væggen er selvfølgelig blevet tykkere end før pga puds m.v. Hvordan klarer jeg den? Der er 7-10 mm luft fra karmen og ud til væggen. Skal jeg sætte en tynd liste på og så fuge resten?

PFT.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt sidder dørkarm lidt inden for mur tykkelse. Er den udenfor kan det ikke laves pænt. Du skraber lidt i pudslaget der hvor indfatning/gerekt skal sidde. Så sømmes den på dørkarmen og vil så presse sig imod muren, så den sidder lidt indad. Den smule skævhed tror jeg ikke du kan se når det er færdig. Hvis det er noget mere så må der tilføjes en "karmstrækker" Altså en liste der sættes på med søm og lim. Derefter spartles, slibes og males.
Når gerekter skal saves i smig, skal du lægge en lille pind under, så det ikke bare er 45 grader den ene vej, men også lidt skrå den anden, for at de kan flugte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er muligt det hedder en karmstrækker :-) men ja, en 8 - 10 mm liste på karmen hele vejen rundt hvor gerigten skal sidde, så den bliver flyttet ud i plan med væggen.

km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg fik nogle dejlig billige dørkarme da jeg skulle renovere hus. De var dog ikke 12cm i dybden som væggen var. Men der blev skåret nogle lister i den tykkelse der "manglede" også sat fast på karmen. En pletspartling og maling, så så det ud som om det var produceret sådan.

Så ja, jeg ville anbefale dig at få skåret nogle smalle lister og lime dem på, så det kommer til at sidde korrekt.

Tror jeg går efter liste-metoden :-)
Hvor har I fået lavet de lister så de passede? Kan ikke få det i Bauhaus mv.

Her er da et eksempel fra XL byg på en hvid malet vægliste 9x33 x3600 mm Den har 1 rundet kant.

Ordet >karmstrækker< syntes jeg lige dækkede over det vi taler om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ah.... Ikke XL men 10-4

Det var pokkers, det havde jeg kigget efter men kunne kun finde dem i 4-5mm..... Har du den rundede kant synlig eller den lige?

Karmstrækker er et fantastisk ord
Jeg har ikke brugt den metode, mere den første jeg nævnte. Men nu er det den vej du helst vil, så tager jeg den derfra. Du kan vel have den runde kant synlig, og så trække gerekt 5-6 mm tilbage på karmen/listen. Så får du en god overgang, og samtidig en skarp kant der hvor der skal spartles og slibes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg købte bare en liste i stark, og skar den til på bordsaven, så den passede.
Åhh ja... Bordsav.... Det må være næste ønske på ønskesedlen ;-)
Det kan jo også saves med en rundsav. Det bare nemmere/hurtigere med en bordsav
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også