Elteknik - komfurudtag 440V => 230V

Problemstilling: I vores køkken (i sommerhuset) er der et 440V-komfurudtag. Komfur-udtaget er taget fra en gruppe med 3-faser (16A) og 5x1,5mm2 kabel (så vidt jeg kan se).  

Fra komfurudtaget er der 'sløjfet videre' til en lille varmtvandsbeholder (fast installation). 

Alt dette er lavet af en elektriker.

Det gamle komfurstik benyttede kun 4 poler (mener det er 'nul' der ikke benyttes - højre kabel?) - det samme gælder i øvrigt varmvandsbeholderen.

Men, der skal ikke tilsuttes et 440V-komfur, men en lille ovn (230V) og evt. et lille kogeblus (230V). Kan jeg det? Hvordan? Troede måske jeg kunne sløjfe videre til en trippel-stikudtag (230V), men som jeg læser det skal jeg så sætte 13A-sikringer i tavlen, og er det overhovedet lovligt/muligt på denne måde?  Kan jeg skifte 230V-stikproppen ud på komfurets ledning, og skrue ledningen i det gamle løse komfurstik ("komfur-prop" - ses til højre på billedet nedenfor - dvs. jeg kun bruger én fase og så nul + jord)?

Jeg er klar over det næppe er GDS/LDS-arbejde, og der skal en fagmand på, med mindre man altså bare kan tilslutte komfuret til den gamle komfurstik-prop. Men hvilke andre muligheder er der?? Og kan jeg beholde de 3x16A-sikringer?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ganske udmærket LDS/GDS arbejde. Dit gamle komfur kørte på 2 faser Nul og PE (jord)
Hvis du kigger grundig efter nede under ledninger i stikprop står der et N der hvor den blå er tilsluttet. Du sætter det hele på plads, dæksel på stikk, og så klipper du stikprop af din nye kogeplade, og monterer den i komfur stikprop. Igen som nu, med den blå i N - Gul/grøn i midten og den brune? i en af de andre.
Jeg tror det er 2,5 mm2 ledning der går ud til stikk. så må der godt sidde 16A foran.
Du kunne også få lavet triple stikk. men så skal der vælges materiel der er beregnet til 16A og det er der rigtig meget der er, bl.a. LK stikk. uden afbryder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super - tak for svar. Tror jeg går efter den lette stikpropløsning i første omgang (køkken skal grundigt renoveres om 2-3 år). MEN, må man 'sløjfe' videre til en stikudtag (evt. en trippeludtag), uden at ændre forsikringen til fx. 13A - (jeg har et 16A OPUS stikudtag liggende). OG så skal jeg vel være sikker på at der går 2,5mm2 kabel frem til komfurudtaget - og fra komfurudtaget til det nye stikudtag?
Det kabel der går til dit komfurudtag, er ret sikkert et 2,5mm2. Men det plejer at stå på kablet, enten med printet tekst, eller også "støbt". hvis du har mulighed for at følge kablet nogle meter, kan du måske finde teksten hvor det står.
Du må gerne sløjfe videre fra komfurudtag/andet også videre til en stikkontakt. Sidder der 16A sikringer i, skal du bare huske at det skal være 2,5mm2 kabel, og at stikkontakten er godkendt til 16A. Så er det helt i orden.
Tak for svar.
Konklusion: Jeg vil lige måle for at være sikker på de 230V, og vil så bruge én fase + nul (blå ledning?) + jord (i midten) og så enten:
1. Sætte en komfurstikprop på komfurledningen eller
2. Sløjfe videre til et 16A stikudtag med en 2,5mm2 ledning
Jeg må kunne måle diameteren på den eksisterende ledning/kabel og sikre mig det er 2,5mm2 (hvis jeg ikke kan læse det - ledningen er skjult i væggen).

Det er ikke nemt at fastsætte ved at måle diameter. De ældre kabler var tykkere end dem man bruger nu, på grund af noget mere isolering og fyldmateriale i de gamle. Jeg går ofte galt i byen med de nye kabler, hvor jeg tror det er en 1,5mm2 men på mærkeskilt står der 2,5mm2
Jeg ville tage dæksel af ude ved sikringer, og mærke forskel på tykkelse eller "føjelighed" på de ledninger der går i komfurgruppe og de ledninger der går i lysgrupper. Jeg er ret sikker på at du kan mærke forskel der. Det ser tilsyneladende ud til at det gamle kabel der kommer i den faste installation til komfur stikkontakt er med sort leder til NUL. Men hvis du måler så er du jo sikker i din sag.

Det er naturligt at din varmvands beholder kører på 2 faser altså bare 400V


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan man ikke bare måle diameteren af selve kobberet i lederen (med en skydelærer må det være muligt). 2 * Pi * r­² => ledningens 'kvadrat'?!
Jo det kan man godt, jeg skriver også >jeg ville gøre<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fantastisk forum - tak for hurtige & gode svar!
Når du måler ledningens tykkelse/diameter, er det nemmere at beregne arealet ved at sige A=pi/4 *D2, så er du fri for at først måle diameteren og så dele med 2 for at finde radius.

fase
Skrevet af S. Fabrin på 07-06-2016 23:20
A=pi/4 *D2.

 

Enig - tak for tippet:

"D2" = D*D = D²

=> A = π/4 x D²   

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis