Ventilation i loftrum

Jeg skal til at ligge nyt tag.

Loftrummet er 88m2 og har 2x3 udluftningsrør af Ø50mm  i gavlene. Der bliver lagt et diffusionsåbent undertag.

Jeg har læst på udregninger af ventilationsarealer osv men kunne godt tænke mig:

- at nogen beregner hvor stort et udluftningsareal jeg skal have

- at nogen fortæller mig om udluftningen i gavlene tæller med.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Lige et spørgsmål - Der hvor du køber materialerne - kan de ikke være behjælpelig med beregne dette? Jeg fik god hjælp da jeg engang stod med et lignende projekt fra producenten. Du skriver at der bliver anvendt et diffusionsåbent undertag - dette er beregnet til at mindre mængder i tagkonstruktionen kan ventileres bort gennem undertaget - derved sættes der mulighed for at lægge undertag direkte op mod isoleringen - men sætter altså store krav til en tæt dampspærre. Sikkert på baggrund af dette du har valgt dette undertag - formålet er jo også med et diffusions åbent undertag er udefrakommende fugt ikke kan trænge igennem undertaget - jeg menes dog engang at have læst at pga. støv og snavs så mindsker det evnen for undertaget til at være diffusions åbent - men det er lang tid siden..
Som udgangspunkt vil jeg mene at alle steder hvor hvor taget/tagrummet kan få "frisk luft" beregnes med i udluftningsarealet - taghætter, udhæng, friskluftventiler osv. Det handler jo om at få luften til at cirkulerer og få ventileret fugt væk fra tagkonstruktionen.
Tak for svar,

Jo jeg er sikker på de gerne vil hjælpe, men det her er hyggeligere og sjovere.

Det med undertaget, det var egentlig bare det som jeg havde købt sammen med noget andet. Det fulgte med.
Der er ny dampspærre i hele huset.

Der kommer til at være meget udluftning i gavlen ved udhænget op langs taget mellem mursten og udhængsbrædder.

Jeg har svært ved at se hvordan man egentlig gør det tæt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ved ventileret tag skal der normalt være et udluftnings areal der samlet er 1/500 af husets grundareal, og det skal sikres at hele rummet bliver udluftet. Det bør fordeles så 1/4 del kommer i hver side og 2/4 i kip.
Det laver man ofte ved at have en 10mm sprække under udhæng eller bag tagrende. på husets længde side.
Dem i gavlen kan du medregne, men der bør også være nogen på langside

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der vil komme meget luft ind hele vejen op langs udhænget i gavlene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altså, hvis jeg beregner 1/500 af 88 m2 så bliver det 0,176 m2

Det er jo nærmest ingenting!

Det er ikke engang 2 meter langs den ene tagside.

Regner jeg forkert?
 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis