Stihl MS 391

Hej,

Jeg skriver egenlig i forlængelse af denne tråd:
https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/156847

Men da den var lidt gammel valgte jeg at starte en ny.

Jeg står og er meget tæt på at købe en "Stihl MS 391", men jeg kan se den anvender en 3/8 hobby kæde, betyder det at den ikke kan klare de lidt vanskelige opgaver?

Pt. har jeg en hobby sav "Mcculloch CS 380" som anvender den samme kæde, for det første har den ikke kraft nok til de opgaver jeg har, for det andet syntes jeg ikke rigtig den kan klare de hårde træsorter, selvom jeg filer kæden som jeg skal inden brug.

Jeg anser ovenstående Stihl for at være en semi-prof sav, så hvorfor har den en 3/8 hobby kæde? Eller er det fuldstændig ligemeget?

Vil denne stihl være så meget bedre en min Mcculloch at jeg ikke behøver være nervøs, eller skal jeg gå en klasse op (da jeg har problemer med min nuværende sav)?

 

Håber nogen ved lidt om motorsave 

 

/Kenneth
 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu vil jeg ikke ligefrem betegne den omtalte 3/8" Picco kæde som en hobbykæde. Den skærer faktisk rigtig godt på en moderne sav, der kan tage nogle omdregninger, og er nemmere (hurtigere) og file op end en "rigtig" 3/8 kæde. Kæden er i øvrigt ret billig sammenlignet med de mere kraftige kæder. 

Bruger selv en Stihl MS251 med samme kæde på et 35 cm sværd. Med de 3 HP, den yder, er den rigelig kraftigt til alle træsorter, incl. knastør elm. 

Lige en bemærkning om valgte sav. Den vejer faktisk hele 1,4 kg mere end min. Til den længde sværd, den er monteret med er det alt for meget. Ydelsen er også alt for stor hvis du ikke en dag vil have et længere sværd på. Dog bør du være obs på at de længere sværd, til den type kæde, efter min sølle mening bliver for bløde.

Tit og ofte er Stihl på tilbud. Hvis du ikke vil købe i en netbutik, kan de priser du finder der helt sikkert hjælpe dig med og få "pruttet" prisen ned. De priser man ellers avaterer med som normalpris, er efter min sølle mening alt for høje. Motorsave plejer og være billigst lige før sæsongen begynder. Måske det vil være en god ide og vente de 5-6 måneder, hvis muligt.

Håber ovenstående kan være til hjælp.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif, tak for svaret :-)

Jeg kaldte den hobby kæde fordi på den hjemmeside jeg kiggede på kaldte de alle 3/8 kæder for hobby kæder, men jeg har ikke forstand på om det er korrekt :-)

Du har en god pointe med vægten, grunden til jeg hældte lidt til MS 391 var at den burde være kraftig nok til at kunne trække fx. et 18" sværd/kæde, men det jo kun i specielle tilfælde det er nødvendigt for mig, så jeg tror jeg må ud i butikken og prøve at løfte lidt på de forskellgie :-)
Skrevet af kbbn på 07-06-2016 07:31
Hej Leif, tak for svaret :-)

Jeg kaldte den hobby kæde fordi på den hjemmeside jeg kiggede på kaldte de alle 3/8 kæder for hobby kæder, men jeg har ikke forstand på om det er korrekt :-)

Du har en god pointe med vægten, grunden til jeg hældte lidt til MS 391 var at den burde være kraftig nok til at kunne trække fx. et 18" sværd/kæde, men det jo kun i specielle tilfælde det er nødvendigt for mig, så jeg tror jeg må ud i butikken og prøve at løfte lidt på de forskellgie :-)

Ja ok, så er de helt galt på den idet de "gamle/rigtige" 3/8" kæder stadig bruges på prof save. Dog har .325 kæder mere eller mindre overtaget markedet de sidste 25 år.

Den 3/8" kæde som omtalte sav er monteret med, har nogle forholdsvis "klejne" tænder i forhold til den "gamle" model kæde. Med klejn mener jeg tanden ikke er så bred og ikke er lavet af så tykt matriale. Det gør, der ikke skal så meget rå motorkraft til at trække, idet der ikke skæres så bredt et spor. Faktisk er det kun halvt så bredt.

Men tror det kommer til at knibe, og finde et 18" sværd til den kæde uden og have undersøgt sagen.

For mit eget vedkommende, værtsætter jeg hvert et gram saven vejer mindre sidst på dagen.   Du må ud og løfte i plastic, alu og jern.   

 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Jeg har en ms 391 som jeg har brugt i et par år i de Svenske skove, 3/8 del kæde er en prof kæde med spor bredde 1,6mm det er der kun prof der har, 391 som sådan dækker mit behov på alt slags træ, jeg har eg, lærk, gran og fyr samt diverse andet. Jeg fælder træ, skærer op og laver brædder i op til 5 cm tykkelse og bredde på 60 cm, det klare 391 til ug, starter altid også når det er frost, jeg har 2 sværd et på 37 cm og et på 60cm de dækker det hele.
jeg kan kun anbefale den, de råd jeg fik i Sverige var køb den en smule større end du vil købe den og det var rigtigt, i stedet for en 260 købte jeg en 391.
Hilsen
Alx

Alx
@ALX

Jeg endte med at købe en MS 391, og jeg fortryder ikke købet! Er du gal en stærk sav :-) Den er måske lidt tung (1,2 kilo tungere end min anden sav), men den klarer at det jeg kaster efter den hurtigt og uden problemer, så jeg syntes ikke man bemærker vægten når man bruger den.

Jeg fik den leveret med et 15" sværd og købte et 18" med.

Jeg er begyndt at gå og kigge efter træer der hjemme som bør fældes, men konen har bedt mig holde lidt igen ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis