Størelse af spær til garage

Hej alle

Jeg er i gang med, at renovere en gl. garage på ca 50 kvm, og er pt ved at undersøge hvilke spærstørelse jeg skal bruge til et nyt tag(med tagpap) til bygningen. Spærene skal spænde over ca. 5.50 m og jeg overvejer, at indsætte en drager halvvejs. Spørgsmålet er så, hvilke størrelse spær skal jeg bruge til formålet, og hvilke dimensioner skal en drager være?

Håber der er nogen der kan give lidt sparring på spørgsmålene.

Mvh
Mads
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
45x150 ka gøre det

 

har bygget en tilsvarende garage med tagpap.
jeg brugte limtræ i 60x113 for hver 60 cm. det gik fint i starten med tagplader, da der blev lagt undertagpap og overtagpap blev det for tungt og taget buede et par cm. på midten.
jeg valgte at smide 3 stk i jern op (10 cm høje) og så en dunkraft til at løfte taget på plads - nu står det snor lige.
tror faktisk jeg vil anbefale at smide et par i jern op uanset hvad. de er ikke specielt dyre, jeg hentede dem selv på en trailer hos en jern handler i gladsaxe og mener at huske det kostede mig 1500 kr
Jeg har et svæv på 5,5 m i 150 med ståltag. Det er 6 år siden og man kan stadig lægge en retskinne på

 


Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/20752' class='af-profile-link'>uldal</a> på 07-06-2016 09:13
Jeg har et svæv på 5,5 m i 150 med ståltag. Det er 6 år siden og man kan stadig lægge en retskinne på


Er det uden jerndrager?

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/15451' class='af-profile-link'>NielsChr</a> på 06-06-2016 18:52
har bygget en tilsvarende garage med tagpap.
jeg brugte limtræ i 60x113 for hver 60 cm. det gik fint i starten med tagplader, da der blev lagt undertagpap og overtagpap blev det for tungt og taget buede et par cm. på midten.
jeg valgte at smide 3 stk i jern op (10 cm høje) og så en dunkraft til at løfte taget på plads - nu står det snor lige.
tror faktisk jeg vil anbefale at smide et par i jern op uanset hvad. de er ikke specielt dyre, jeg hentede dem selv på en trailer hos en jern handler i gladsaxe og mener at huske det kostede mig 1500 kr


Mange tak for input. Jeg vil lige se, hvordan muligheden er for at få fat i noget jern her i Nordjylland. Er det H jern du har brugt?
Annonce
Ja, jeg kalder dem I jern men H er vel tæt på det samme. Ligner en jernbane skinne.
Kan godt tænket at 45x150 kan gøre forskellen og der så ikke behøves jerndragere, jeg er ikke statik ekspert.

Mit tag var dog for tungt - det er isoleret og der der 22 mm tagplader på begge sider af spær + 2 lag tagpap.
Senere har jeg med god ro i sjælen lagt solceller fladt på taget - de vejer naturligvis også godt til...
At ligge solceller fladt pp en garage kan jeg kun anbefale. Man ser den ikke nedefra som på tage med hældning.

Ialt vejer tag konstruktionen tæt ved 4 ton....
Hvis det blot er uisoleret ståltag uden tagplader m.m. Så ville jeg også undvære jerndragere.

Du behøver ikke mange, men sørg for at en af dem er tæt ved port åbningen, derved sikre du dig at den ikke sætter sig (går ud fra du skal have en port son åbner/lukker)

Nogen kalder jerndragere I jern og nogen kalder dem H jern eller H profil. Men det er faktisk IPE eller HEB, og der er ret meget forskel på styrken hvor  HEB  er stærkere end IPE i samme højde.

En HEB 100 er kvadratisk set fra enden, altså 100mm høj og 100 mm bred den har ca. samme inertimoment som en IPE 140. Men HEB `n har noget større vridningsstyrke.
IPE har forhold næsten som 1:2 altså dobbelt så høj som bredden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for jeres svar!
rettelse:
Har tjekket faktura og kan se at jeg faktisk brugte lidt større limtræsbjælker - nemlig 65x133mm
og de IPE bjælker som blev lagt op er dem på 12 cm i højden fra denne side:
http://www.jernpladsen.dk/bjaelker.html
det gjorde så at de var 13 mm mindre end bjælkerne og derved blot kunne "skydes" ind i taget og klodses op med en 12 mm x-plade samt lidt vindpap.
produkt handleren havde dem i 12 meters længde - jeg fik dem snittet i 6 meter og købte 3 stk.

jeg placerede 1 stk ved siden af den limtræsbjælke som er over port åbningen og 2 stk på midten af taget med 1 meters mellemrum - i den modsatte ende af porten er der jo alligevel i væg som jo fint støtter hele kanten.

Mit sommerhus har nogle lidt større spænd (6,5 meter) med 45x195, de står fint men skyldes kun at de står som frie hanebånd dvs. de bære ingen vægt. jeg ville nødigt belaste dem med særlig mange kg - kan se at når jeg går på dem (80 kg) at de dykker en 1-2 cm på midten. med andre ord, de kan kun lige holde sin egen vægt ved 6,5 meters spænd - blot til info/sammenligning.

Hvis du senere i projektet får brug for en port, kan jeg godt anbefale porte fra "bango.dk". min har fungeret helt problemfrit i de sidste 3 år, og ser stadig ud som ny (jeg var omhyggelig med at lave portåbning og sætte port op i lod/vatter). - fik den lavet på specialmål (større end deres største mål) , hvilket gjorde at leveringstid var 3 mdr....men helt efter aftalen - prisen var også helt i orden.
Jeg ville nok få regnet på det hos en statiker eller en konstruktør. Lidt surt hvis snelasten til vinter får dit tag til at bryde sammen og ramle ned. Evt. i hovedet på dig eller andre...

PS: solceller bør ikke monteres fladt, de skal vinkles mod solen. Alle installatører jeg har set på monteret på konsol eller lign.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis