Hvor lange dykker-stifter til fastgøring af lister?

Jeg planlægger at totalrenovere nogle værelser i mit hus. Det vil inkludere opsætning af nye lister over alt - skyggelister til loft, fodlister til gulvet, og indfatninger/gerigter omkring dørene. Ganske almindelige standardvarer i lakeret fyrretræ købt i formentlig Jem & Fix. Mine vægge er primært at gasbeton. Jeg vil bruge en dykkerpistol / "sømpistol" til opgaven. Hvor lange skal de stifter jeg køber være? Listerne er typisk ca. 15mm tykke, plus/minus et par millimeter.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"...indfatninger/gerigter omkring dørene..."

Den generelle sømregel siger 3 x materialtykkelsen, så i dit tilfælde ca. 3 x15 = 35 mm.

"...- skyggelister til loft, fodlister til gulvet.....Gasbeton..."

Dem ville jeg lime op.

http://www.harald-nyborg.dk/p6130/p...slim-300ml


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

OK, så man kan ikke bruge sømstifter i gasbeton? Det havde jeg egentlig også undret mig lidt over, hvordan skulle gå godt.

Men skyggelisterne, skal de ikke hamres opad? Jeg glemte at sige, at jeg har profil/listelofter, så det er det vel oplagt med søm?

Skyggelister gøres som udgangspunkt altid fast i loftet. Der er et hav af muligheder at opsætte dem på - nogle limer andre sømmer. Jeg fortrækker sømning. Sørg for at skubbe dem mod væggen når du skyder dem op - så minimerer du muligheden for gab langs væggen. Du skyder gerigterne fast i dørkarmen og normalt ikke i væggen. Pas på de billige sømpistoler da disse godt kan efterlade mærker fra splitten der trykker sømmet/dykkeren ud af sømpistolen. Fodlisterne ville jeg nok skrue fast med en egnet plug bagved i muren - du kan også skyde 2 dykker i på tværs af hinanden sådan fodlisten "låses" fast.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis