Bejdse kirsebærtræ

Hej alle herinde .-)
Jeg har købt et ret stort parti rudeparket i afrikansk kirsebær for en rigtig god pris. Gulvet skal fuldlimes, spartles mv - alt de thar jeg rimelig godt styr på.

Jeg kunne dog godt tænke mig at bejdse eller indfarve træet i en sort farve, det er jo så moderne.
Min oprindelige tanke var grå - men må nok erkende at træets grundfarve vil give et underlidt resultat med grå.

Mit spørgsmål er - er der nogen der har erfaringer med at bejdse på kirsebærtræ? Tænker, træstrukturen er jo noget anderledes end fyr, så det suger nok lidt anderledes. Jeg vil jo gerne have at gulvet ender i en sort farve, men med mange nuancer og "spil".

Med venlig hilsen
Nichlas


går det galt, så henter jeg manualen :-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Nicolas.

Har ingen erfaring med dette, men har alligevel en ide' om hvad du kan gøre, lav en lille prøve for at se hvordan det kommer til at se ud.

Er det masivt gulv der er tale om?

Har også en betydning.

Ved nu ikke om det er en go ide' at fuldlime som du skriver, måske er det anbefalet fra fabrikanten?

En' stor flade som det uvægerligt vil blive vil ikke kunne "arbejde" tænker på fugt og udtørring, træ er jo som du sikkert ved et organisk materiale som vil svinde mindst i længderetningen og svinde/udvide sig på den anden led.

Lægger du nu et lidt for fugtigt gulv vil det få følger desangående.

Lidt flere oplysninger om dit gulv materiale vil være godt tror jeg bestemt.

Måske vil en gulvmand kunne give dig mere præsise oplysninger.

Dette for om ikke andet for at få lidt gang i din tråd.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej Jan.
Det er massivt 8mm rudeparket /mosaik. Sådan noget skal fuldlimes - det er firkantede fliser på 33*33cm. Stavene er små, men samlet på en filtbagside :-)

Det er man jo nødt til både at lime, og derefter spartle, slibe mv.
Jeg er så bare nysgerrig på, hvordan det mon ser ud hvis man bejdser det antracit sort, og efterfølgende lakerer.
Mvh
Nichlas

 


går det galt, så henter jeg manualen :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ok ser jo da fint ud, var ikke helt med på hvad du mente med rude.

Kan se at der er en lille sprække i lgd. retningen, det var bla. det jeg gjorde opmærksomt på, som sagt er længderetningen det som vil svinde mindst.

Men ærgelig om der kommer mange svindrevner selvom du vil spartle og bejdse efterfølgende, og hvordan det vil ta' sig ud at spartle.

Vil du fuldspartle hele gulvet så?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ifølge producenten bør det fuldspartles med en spartel også kan arbejde lidt, og som optager farve fra den behandling man nu engang vælger at give det.

Jeg vil helst bejdse og lakere for at få det over i sorte nuancer - alternativt bliver en blank lakering. Synes bare sort er fedt .-)

Men spørsmålet er jo egentlig mest - nogen der ved hvordan kirsebær reagerer på bejdse? altså, trænger den røde farve meget igennem osv?

går det galt, så henter jeg manualen :-)

Til dit sidste afsnit vil jeg anbefalee at lave en prøve som jeg har foreslået.

Mener at vide at der kan fås noget lak der er iblandet bejdse, om det dur og er stærk nok til dagligt slid er et godt ?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jimmy.
Spændende med sort gulvolie - foreslår du olie da det er nemmere at arbejde med til ensartet resultat?
Kan du anbefale en olie?

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Ja det er nemmere af arbejde med. men er stadig afhængig a af træfiberne er "pakket" rimelig ens. Altså i forbindelse med afslibning, så gulvet skal vandes godt og ens, efter endt afslibning.
Og med "vandes" menes ?

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også