Terrasse-skelet: er skruer nok

Så har jeg brugt en hel aften på at søge nettet tyndt uden at finde et svar så nu er det jeres tur :-)

er igang med skellettet til vores kommede terrasse og i første omgang har vi fået alle stolper støbt i jorden. stolperne står ved siden af hvor lægterne skal gå og lægterne skal fastmonteres på siden af stolperne.... men med hvad?

jeg ser følgende muligheder:

1: montere dem med 4-5 stk 6x100 mm skruer i hver stolpe (har rigeligt med disse liggende)

2: Skrue en Fransk skrue igennem lægten ind i stolpen (Dimension?)

3: bore hul hele vejen igen og montere bolt/møtrik (Dimension?)

håber her er nogle kloge hoveder med et svar, da jeg gerne vil have skellettet færdigt i weekenden..

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne vælge at save et hak i stolperne, som "lægterne?" kan ligge på, så skal du bare skrue lægterne fast, så de ikke falder af. Et par 6X100 mm skulle være rigeligt.

fase

Hvis du ikke kan lave det hak som Fabrin taler om (hvilket er den bedste løsning) så kan du skære 2 stumper lægte til og montere den som kant på tværs, så de bærer lægten.
Så har du flere skrue punkter 
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af S. Fabrin på 03-06-2016 10:53
Du kunne vælge at save et hak i stolperne, som "lægterne?" kan ligge på, så skal du bare skrue lægterne fast, så de ikke falder af. Et par 6X100 mm skulle være rigeligt.

En rigtig go løsning og det var netop fordi jeg så dette diverse steder at jeg blev i tvivl. problemet er bare at det ikke er en mulighed da lægten skal vær på den ene side af stolpen grundet det design af terrassen vi har valgt (der skal gå en bord "staveplade" på denne lægte nemlig :-(

 

Skrevet af PinkHenrik på 03-06-2016 11:20

Hvis du ikke kan lave det hak som Fabrin taler om (hvilket er den bedste løsning) så kan du skære 2 stumper lægte til og montere den som kant på tværs, så de bærer lægten.
Så har du flere skrue punkter 
 

 

Tak for tegning og forslag. syntes dog det virker lidt som en "besværlig" løsning, men ja jeg har da alle materialerne så...

 

Men konklussionen fornemmer jeg næsten er at 5 skruer (6*100) ikke er nok i det lange løb og jeg så enten må ud efter franske skruer eller bolt/møtrik?

 

 

Skrevet af Fnuller på 03-06-2016 11:31

Tak for tegning og forslag. syntes dog det virker lidt som en "besværlig" løsning, men ja jeg har da alle materialerne så...

 

Men konklussionen fornemmer jeg næsten er at 5 skruer (6*100) ikke er nok i det lange løb og jeg så enten må ud efter franske skruer eller bolt/møtrik?

 

 

Det er nu ikke så besværligt som det ser ud. Du skruer lægten på stolpen i den højde du ønsker, og så bagefter skruer du de 2 stumper på, neden under. Så kan du skrue fra flere sider og dermed lave noget der er meget stift. 

Jeg vil mene at skruer er rigeligt, men det afhænger selvfølgelig af hvor langt der er i mellem stolperne og dimentionen på lægterne, samt om vi er 2 meter oppe i luften 
Sandsynligvis vil dine stolper rådne over (da du har støbt dem fast) før skruerne ruster over...  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg skal ikke kloge mig på styrken, men jeg synes at det man oftest ser i den type konstruktion er en gennemgående 10mm bræddebolt med skive og møtrik på modsatte side. Sådan ville jeg i hvert fald selv lave det. Men det er da muligt at alm. skruer holder lige så godt. Tænker dog, at de nok vil have en tendens til at bøje, når de bliver belastet oppefra. Det problem har en gennemgående bræddebolt ikke.
Hvis det kun er lægter der skal skrues på, så vil de skruer du nævner sagtens kunne holde. Man har da menage gange sømmet lægter på både på lodrette vægge og på tag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lægterne er hver for sig 3,6 og holdes oppe af 4 stolper. Den samlede længde er 10 m med ca 110cm mellem hver stolpe
Derudover er der to stykker på 4m med 100 mellem stolperne.
Det hele er mellem 10 og 30 cm over jorden og stolperne er 120cm
Hej Fnuller.
Jeg er i gang med et tilsvarende projekt. Mine vandrette lægter/bjælker er 45x95 trykimp. der hvor de er fast gjort til stolpen har jeg dels sat 2 5x100mm skruer ind i stolpen, dels har jeg sat et vinkelbeslag med nogle beslagsskruer som støtte under bjælken. fordi jeg tænkte at træskruen kunne blive løs med tiden, men 2 50mm beslagsskruer med tryk vinkelret på skruen kan altså bære helt enormt meget.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Søm kan arbejde sig ud med tiden, men skruer går ikke løs i træ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis