Ekstra udsyn til højresving

Er blevet den lykkelige ejer af en transporter T4.

Der skal ofte køres med stort trækogså.

Udsynet fra en kassevogn ved højresving er bare mindre. Er der nogle som har ideer/erfariner til/med mere udsyn?

Kamera, ekstra spejl etc

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender godt problemet, køre til dagligt i en kassevogn på arbejde.
Har desværre ikke nogle gode løsningsforslag, udover man får drejet bilen så meget rundt, at man kan se om der er fri fra højre, det kan godt give lidt sjove plaserringer af bilen i et kryds, men jo hellere det, end ikke at kunne se.

Vi prøver igen, i morgen --
det er jo noget man arbejder en masse med på lastbiler og busser. De har flere spejle hvoraf en er konveks. Det vil sige at den ser bagud i en stor vinkel men man skal lige vænne sig til at afstands bedømme i den. Det man ser er tættere på end det ser ud til i spejlet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige fået eftermonteret et bakkamera, i min firmabil (kassevogn), og fik så ved samme lejlighed sat et kamera på højre sidespejl, så nu er der ingen problemer med at kikke til højre, selv om man holder i dumme vinkler.

Så det kan varmt anbefales ...


Vi prøver igen, i morgen --

Det er primært en træningssag at køre med "stor trailer". Jeg kan nu ikke forstå at der skulle være problemer med spejlet i transporteren, mener at det er rimeligt stort og konvekst. Det kræver dog at spejlene sidder længere ude end ydersiderne på din trailer. Hvis du ikke kan se hen langs begge sider på traileren er det ikke i orden (og ulovligt at køre med). 

Spejlet skal justeres således at du kun kan se dit køretøj i 1-2 centimeter i spejlkanten.

På en lastbil skal der i højre side sidde et "cyklistspejl" over sidevinduet, så føreren kan se langs siden ved forhjulet. Foran forruden øvert oppe sidder et "fodgængerspejl" som viser hvad der er lige foran lastbilen. Så sidder der det almindelige konvekse spejl som giver et stort overblik i højre side. Endvidere sidder der et vidvinkelspejl som giver udsyn når der drejes skarpt. Dette spejl kan ikke bruges til afstandsbedømmelse, men man kan se hvor vogntoget befinder sig. I venstre side sidder der "kun" det almindelige konvekse spejl og vidvinkelspejlet. Den spejlføring bruges til vogntog med op til 25 m længde.



Søren O
Annonce

Det er jo netop problemet !! "træningssag"...
hvor meget skal man træne??  og hvem er man?
Jeg har haft nemt ved Hiace m.m - og også andre.. men nu kører jeg med trailer 2max gange pr måned.. så please - jer, der kører hver dag - lad nu være med at se ned på os, som gerne vil sikre sig udsyn!!
i stedet kunne i køre på genbrugs/campingpladsen, og tage kortet fra folk, der aldrig har kunnet bakke med en pizzabakke på krogen :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg valgte at få monteret sidekamera, fordi jeg køre på meget små veje, og enkelte steder, kan man bare ikke få udkik til højre, det kan jeg nu med side kamera.

Selve bakkameraet er nu ikke for at køre med trailer, der er det ikke til den store hjælp.


Ja man kan jo bedre bakke helt nøjagtigt til, når traileren skal spændes for, og se det forreste af traileren, og lidt af ladet når man køre.  

Jeg køre jævnligt med en stor trailer, den er bredere end bilen, så her er sidespejlene alt nok.



Vi prøver igen, i morgen --

i stedet kunne i køre på genbrugs/campingpladsen, og tage kortet fra folk, der aldrig har kunnet bakke med en pizzabakke på krogen.

LOL

JonDop skrev den 29-05-2018 07:35:23

i stedet kunne i køre på genbrugs/campingpladsen, og tage kortet fra folk, der aldrig har kunnet bakke med en pizzabakke på krogen.

LOL

 Nu startede du jo med at spørge om bla. bedre udsyn til højre.

Har du fundet en løsning der fungere for dig?

Ellers kan jeg klart anbefale et kamera på højre sidespejl, jeg valgte for øvrigt en 7" skærm, da prisen var den samme som de mindre modeller.


Vi prøver igen, i morgen --

Kunne du linke til den løsning @Je_ns?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis