Hvordan spartler man denne slags væg?

Hej

Jeg er ved at sætte nye dørkarme og gerigter i min lejlighed. De andre mure har været af mursten, men nedenstående væg er anderledes, med strå uden på. Kan man spartle oven på den slags, så det bliver jævnt til når de nye gerigter skal på? Og er der ellers noget jeg skal være opmærksom på, når jeg piller dørkarmen af?

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du har med at gøre er puds på strå. Stået er sat op med ståltråd og ståltråden er herefter sømmet fast til et underlag af f.eks brædder. Personlig ville jeg pudse det op igen med mørtel. Du laver en lind blanding af mørtel 1:8 og kaster op på strået for at give det næste lag mørtel noget at binde på. Når mørtel er ved at være tør trækker du andet lag på. Her skal du have fyldt hullet ud sådan det passer med dørkarmens kant. Du kan bruge den gamle væg (den med tapet) og et 1m vaterpas til at skrabe det overskydende puds væk sådan væggene og det nye puds er lige. Når det er tørt kan du spartle væggen. Husk at forvande det gamle puds sådan overgangen bliver pæn. Du pudser det nye puds og det gamle sammen med et pudsarbejdet. Der skal ligges alt for meget spartel på - og dette vil med sikkerhed revne. Du kan nøjes med at pudse et stykke sådan den nye gerrigt kan dække det. P.s dørkarmen har vist også set bedre tider :-)
Velkommen på LDS
Den med at pudse det op er helt rigtig, og det gælder i øvrigt også ved murstenvægge.
I 3. sidste linje er der en menings forvirrende trykfejl. Du skal pudse det sammen med et PUDSEBRÆT.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Psyzo og ev elmand

Mange tak for jeres svar! Det forsøger jeg mig med Og ja, dørkarmen har også set bedre tider :-) Det hele er fra bygningen stod færdig i 1902.
Ja - det gik lidt stærkt og sendt fra en iphone - det er selvfølgelig et pudsebræt der skal bruges God arbejdslyst. Tak ev elmand for korrektionen af en ellers ret så forvirrende sætning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også