Trætjære.

Hejsa.

Jeg er lige blevet færdig med at opføre et lille orangeri som jeg har bygget med bindingsværk. Jeg kunne godt tænke mig at behandle det med trætjære. Jeg har købt trætjære fra borup og linolie. Der er nogen der siger der også skal blandes terpentin i men hvad er jeres mening om det?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har brugt trætjære fra Biltema og brugt deres blandingsforhold i forhold til linolie og balsamterpentin. Sidstnævnte gør det noget lettere at arbejde med og at få det til at trænge ind.

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Maling-og-Fugemasse/Rengoring/Balsamterpentin-2000019305/
Hvis du maler en varm dag, og sætter tjæren og olien ud og lune godt i solen først er der ikke behov for terpentin. Men ellers gør som AK og brug vegetabilsk terpentin. Derudover også enig med AK i, at Biltema har konkurrencedygtige priser på de varer.

Her er link til forklaring om trætjære. Det anbefales ikke at bruge terpentin eller andre opløsningsmidler, da det udtørrer træet. Man kan sætte trætjære i vandbad på omkring 40 grader så bliver det lettere at arbejde med. Når det er blandet med linolie er det allerede en del lettere at arbejde med. Linolien vil  trænge dybere ind i træet og trætjæren vil lægge sig mere uden på.

Linolie molokyler er meget små og har den egenskab at de udvider sig når de kommer i forbindelse med luftens ilt. Det er med til at udfylde alle porrer i træet. Man siger at det har en tørstofindhold på noget over 100% . Det skyldes at der ikke fordamper noget og så udvidelsen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode svar, tror jeg prøver uden terpentin og ser hvordan det går..


Velkommen til LDS.

Skal der ikke siggativ i (læs tørstoff) når der bruges linolie?

Synes at huske en farvehandler fortalte dette en' gang.

Eller er det mig der er fejl informeret?

Nå nej har læst det link Erik lagde ind, interessant læsning, er gemt.

@ walther4872 får vi lov til at se fotos?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Det kan du tro, jeg smider lidt billeder op lige så snart jeg har smurt det lidt ind..

Super vi er nok så nysgerige her på siden, jeg er da i alletilfælde.

Fotos siger meget mere end skrevne ord.

God arbejdslyst.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også