Er der noget galt med mit træ?

Jeg har et flot træ, som det kan ses på billedet, med mørkerøde blade og lyserøde blomster tidligere på året. Jeg ved ikke hvad det er for en slags træ, men problemet er, at jeg synes det er noget skallet. Det har slet ikke lige så mange blade som sidste år og flere af grenene er fået ud. Jeg har fjerne nogle af dem, men kan se, at jeg ikke har været grundig nok. Træet står i en fliseterasse og det kan godt ske, at det først er blevet "hegnet ind" inden for de sidste par år. Kan det eventuelt være mangel på næring ? Umiddelbart tænker jeg, at det nok har så lange rødder, at det er ligemeget.

Har I et bud på om der er noget galt med træet og kan jeg gøre noget ?

Som em bonus ved en af jer sikkert hvad det er for et træ :-)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner i betænkelig grad en rødbøg eller blodbøg. Prøv lige og tag et billede af et blad, hvis du vil have en helt sikker identifikation.

Hvad en sådanne bøg fejler, kan jeg ikke på stående fod fortælle. Kan naturligvis godt se den ser lidt sølle ud.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg havde en majtræ, som blev dækket med jord 0,5 m op ad stammen. Vi syntes det var flot med sådan en lille pyramide med sten. 3-4 år efter væltede den, den var rådnet op indvendig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Her er så et billede af nogle af bladene lidt tættere på. Håber godt nok ikke træet går hen og dør - det pynter så godt, når der ellers er blade på..

Ja, det ligner i den grad en blodbøg eller rødbøg. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Som tidligere skrevet er der lagt en flise terrasse rundt om træet og der har været lagt brosten helt ind til stammen. Man kan skimte hullet ved stammen på det sidste billede jeg har lagt op. Efter at have set nærmere på hullet kunne jeg konstatere, at man har støbt brostene omkring stammen, så jeg ved ikke om det kan være en medvirkende årsag til mit stakels træs sølle stand. I hvert fald har jeg nu brækket brostenene omkring stammen op, så der er lidt luft og plads igen, så må vi se om det kan hjlpe lidt!
Annonce
Mon ikke træet har fået sværere ved at hente næring nok. Den er sikkert i gang med at sende rødder videre ud. Jeg ville nok styne den noget tilbage i efteråret, måske ca. 1- 1,5 meter ind, fra alle sider. Så kan den bedre klare den krone. Det er heller ikke godt at træer bliver alt for store i villahaver. Det kan enden med kran, skovservice og alt det dyre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af HansJensen på 05-06-2016 18:45
Som tidligere skrevet er der lagt en flise terrasse rundt om træet og der har været lagt brosten helt ind til stammen. Man kan skimte hullet ved stammen på det sidste billede jeg har lagt op. Efter at have set nærmere på hullet kunne jeg konstatere, at man har støbt brostene omkring stammen, så jeg ved ikke om det kan være en medvirkende årsag til mit stakels træs sølle stand. I hvert fald har jeg nu brækket brostenene omkring stammen op, så der er lidt luft og plads igen, så må vi se om det kan hjlpe lidt!

Jo din formodning er nok ikke helt ved siden af med hensyn til støbningen. Et træ transportere saften i det yderste af stammen lige under barken (veddet). Når stammen vokser i tykkelsen er det veddet lige under barken der bliver lagt et lag på. Får det ikke lov til at ske uden omsnørring ødelægges safttransporten og træet syner hen, indtil det til sidst går ud.  

Når du tænker på og lade træet stå, bør du nøje overveje om stammen kan vedblive med bære træet på omsnørringsstedet når det vokser sig større. Der er nok ikke nogen tvivl om træet er stærkt svækket på stedet og derved have meget nemt ved og knække i en kraftig storm/orkan. 

Måske det vil være bedre og fælde samt plante nyt nu ???  

Det er uden tvivl et svært valg, når man er glad for træet. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Træer kan godt overleve at have være "spærret inde" i en tid, men kønne bliver de jo langt fra af det 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

  Ja den er sgi da grim PH.  

Håber ikke der står et hus, SØ til NØ retning fra træet.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 06-06-2016 19:07

  Ja den er sgi da grim PH.  

Håber ikke der står et hus, SØ til NØ retning fra træet.  

 

Der er god plads omkring den... den står i Hyde Park i London 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis