Kældervægge

Hej derude,

Jeg har brug for et par gode råd til et lille skabsprojekt. Jeg har fjernet en gipsvæg og kommet ind til en kold ydermur (hvor jeg har fjernet alt rockwool og puds som sad på væggen - da der var meget kondens pga. at hovedrørerne dvs. varmerøret går ind der).

Mit spørgsmål går på om jeg kan lade væggene stå bare? jeg har tænkt mig at lave et indbygget skab i væggene så jeg har også tænkt på at få lavet en ventilationventil inde ved væggene således evt. fugt kan komme ud?

 

På forhånd tak.

Jeppe

 


JN
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du pillede ned, var der fugtskader på det?

Du vil godt kunne lade væggen stå bar. Det vil blive et koldere kælderrum dog.
Det jeg hører dig sige er at du vil lave skabe på hele kældervæggen og have ventilation i skabet. Er det øvrige rum opvarmet, for i så fald vil der kunne danne kondens på skabet alt efter hvor stor temperaturforskellen bliver.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der var ikke fugt skader på væggen - men enkelte steder skimmelsvamp i pudset. Det virkede dog som om at væggen var lidt fugtigt uden på pudset, hvilket kunne skyldes at rockwoolen sad direkte placeret på væggen.

Jeg påtænker at lave ventilation ud til haven fra kældervæggen (og muligvis også et par riste i skabet ud til hvad der bliver et gæste soveværelse).

Hovedledningen kommer ind i det rum hvor skabet vil skulle bygges så der bliver ikke stor forskel på temp.

Hvad tænker du?

JN
Det du risikerer ved at sætte skabe op er at der ikke er ventilation nok til at holde kondensen væk. Inde i skabet vil der være varmere og den varme vil lave kondens på den kolde ydermur. Derudover kan der komme fugt udefra gennem ydermuren.

Jeg tænker at du godt kan forsøge at bygge det du beskriver, men holde øje med fugtigheden.
Du kan også vente og blive klogere på din ydervæg og sokkel. Hvor fugtig er den generelt og efter regnskyld etc.

Jeg har lidt svært ved at vurdere om der kommer så meget varme fra de isolerede fjernvarmerør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det virker som en dårlig konstruktion - jeg tror det er godt du har pillet det ned. Jeg ville se tiden lidt an, og se hvor fugtig den væg er. Hvis der ikke er noget fugt, kan du lade den stå og sætte skab op. Hvis den er fugtig, så ville jeg lade være.. du kommer til at få masser af skimmel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis