Filten løsner

Hej LDS'er

Jeg kan ikke forstå hvorfor filten løsner sig visse steder på væggen og mellem banerne, når jeg maler på den.

Indtil videre drejer det sig om ca. 17,5 m2. Jeg har brug følende fremgangsmåde;

1. Spartlet og slebet 2 gange på et pudset betonvæg

2. Grundet ufortyndet med Dana Lim forandringsgrunder. Brugt ca. 1,5 liter på 17, 5 m2 væg

3. Brugt ca.4,5 liter vævklæber fra Danalim.

Jeg mener selv at jeg har fulgt de gængse retningslinier for opsætning af filt.

Har I nogle bud på hvorfor filten løsner sig visse steder på væggen, når jeg maler på den?

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh.

Gringo35

 

 

 

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mit bedste bud er at der er brugt for lidt vævklæber, eller det er påført ujævnt. Der skal faktisk et godt lag på.
Jeg har forsigtigt kørt en bred spartle over filten, lige når det et sat op. For at sikre det bliver trykket godt fast i klæberen.


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

#1 Tak for dit svar.

Filten sidder løst på ca. 1/3 del af væggen.

Jeg synes selv at jeg har brugt rigeligt med klæber som er blevet fordelt med en rulle. Jeg har brugt ca. 5 liter klæber på 17,5 m2 væg, altså 3,5 m2 pr. liter. På emballagen står der at klæberen rækker til 3-5m2 pr. liter. Så jeg synes ikke jeg har brugt for lidt klæber.

Kan det skyldes at jeg har brugt for meget forankringsgrunder. Før opsætning af filten var visse steder på væggen blanke til trods for at forankringsgrunderen fik lov at tørre i over 3 timer.

Eller har jeg malet for hurtigt, så malingen har opløst vævklæberen? Vævklæberen fik lov at tørre i ca. 24 timer før påføring af maling.





LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Gringo35 på 01-06-2016 20:28
#1 Tak for dit svar.

Kan det skyldes at jeg har brugt for meget forankringsgrunder. Før opsætning af filten var visse steder på væggen blanke til trods for at forankringsgrunderen fik lov at tørre i over 3 timer.

 

Hugget fra: https://www.maling.nu/opsaetning-af-vaev-og-filt.aspx

"Pas på ikke at overgrunde. Grunderen skal suge helt ind i væggen. Væggen må, når den er tør, ikke se blank og våd ud. Gør den det, har du givet for meget grunder og skal matslibe."

 

hej
grunding før tapet/væv/filt er bedst når microgrunderen fortyndes med 50 % vand ....... halv grunder og halv vand ............
men der kan stadig godt forekomme små steder hvor væven slipper ved overmaling .....
oftest binder den dog igen når malingen er blevet tør.......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tusind tak for jeres hjælp. Jeg vil fortynde forankringsgrunderen med vand og prøve igen.

Det tog kun 5 minutter at fjerne filten fra væggen. Det meste af væggen er blå. Er det endnu et tegn på overgrunding?

Hvordan fjerner jeg bedst forankringsgrunderen og vævklæberen fra væggen? Skal det slibes af?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har fortyndet forankringsgrunderen med 50% vand i resten af lejligheden, og filten sidder perfekt. Nu skal jeg til at opsætte filt hvor jeg tidligere havde brugt forankringsgrunderen ufortyndet. Kan jeg spartle ovenpå vævlimen og forankringsgrunderen eller skal det fjernes fra væggen? Hvordan griber jeg det lettest an?

Se evt billeder.

Den klassiske, man vil gøre det ekstra godt og undlader at fortynde efter anvisning. Hvis man laver trækprøver på fliser der sidder på vådrums membran vil man opleve at der kræves mindre træk hvis der er steder man har undladt at fortynde grund primeren. Primeren har nemlig ikke bevæget sig ned i vægoverfladen men har lagt sig som et lag tygge gummi oven på væggen og er pludselig blevet et svagt led. Man får det bedste resultat med korrekt fortynding påført med kalk kost i mange overlappende bevægelser hvor man hele tiden prøver at mætte overfladen et par centimeter ind. Det er så de færreste der gør det, men en rulle hvor hensigten er den samme kan også bruges. Kunne forestille mig at problematikken er lidt den samme med primning af malede vægge. Jeg tror hvis jeg var dig ville jeg bruge et kvarter med noget sandpapir på den del der har fået ufortyndet og derefter give det en tur med korrekt blanding.

km
Km, tak for dit svar.

Det er meget svært at slibe væggen pga vævlimen. Jeg er begyndt at skrabe vævlimen af, og derefter vil jeg slibe og fuldspartle væggene igen. Det tager en evighed at skrabe vævlimen af væggene. Er der nogen som har et bud på hvordan jeg nemmest kan fjerne limen fra væggene? Jeg har prøvet med tapetopløser, men det virket desværre ikke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også