Build-up tag - nyt pap eller nyt tag

Hejsa

Jeg har forsøgt at blive klog på alle mulige hjemmesider, men må erkende, at jeg har brug for råd:-)

Jeg har pt. En tilbygning, med et træt bilde-up tag. Der er lidt lunker, og pappet er træt..og sternbeklædningen skal skiftes
Taget er godt 30kvm.

Jeg står og skal vælge mellem forskellige løsningsmuligheder..
1: to lag pap, helt enkelt. Pris 17.000
2: 100må isolering ovenpå, og nyt pap: 30.000
3: helt nyt tag, med 250mm isolering og fald.pris:58.000

Der er ikke rigtig mulighed for at sænke løfter og isolere den vej.. men hulrummet er af ukendt højde, så måske der kunne isoleres med 5cm mere, og beholde 3-5 cm ventilation..

Jeg er i vildrede.. har I gode bud på, hvad der giver bedst mening? Jeg synes bare de næsten 60.000 er meget at ofre, der er andre steder på huset, der også godt kunne bruge et løft:-)

Mvh

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hop😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg har lige kigget op under udhængsbrædderne (altså dem der sidder vandret, jeg ved ikke, hvad de kaldes)
Det ser ud til der Max er 1 cm, fra toppen af muren (som går op mellem spærene) op til undersiden af taget..
Ville der ikke, normalt, være en større ventilationsspalte?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Med hensyn til valg af løsninger er det jo uhyre svært at råde omkring, da der er noget økonomi og prioritering det som jeg ikke kan gennemskue for dig. Men umiddelbart ville jeg sige de første 100 mm ekstra gør jo mere end de sidste. Så jeg ville nok lægge 100mm på og så tagpap ovenpå. Også fordi de nye regler for håndværker fgradrag stort set kun omfatter energibesparende tiltrag. Jeg synes da det kunne være væsentlig at få undersøgt hvor meget der er isoleret med, før man tager stilling

 
De 10 mm som du ser som udluftning i udhæng / underbeklædning er helt normalt, Ved almindelige tagkonstruktioner med dobb. hældning skal man have 1/500 del af husets areal som udluftning. Det´fordeles med 1/4 ved hver tagfod og 2/4 ved kip. Ved paralleltage er det 1/1000 af arealet fordelt med 1/2 delen i hver side

Antager vi at huset er 10 m lang har du samlet i hver side 10 x 0,01 m2 i hver side det er så 0,2m2 ialt Det kan så dække et hus op til 200m2

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det udførligt svar:-)

Jeg havde forventet min. En 5cms åbning, så jeg blev lidt overrasket..
Ved nærmere eftertanke, så tror jeg faktisk slet ikke der er åbent for ventilation i den modsatte ende.. (den der støder op til husmuren)
Der er pappet blot limet/brændt/fastgjort op ad husets gasbetonmur..
Der er et udhæng i hver side dog.. men sporene ligger den anden vej, så der kan dårligt være ventileret den vej?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Vedr. Økonomien, så var udgangspunktet Max. 30.000..
Nu overvejede jeg egentlig bare at få lagt nyt pap, og se om jeg kunne fylde mere/nyere /bedre isolering i nedefra (ned nye lofter til følge, selvklart, men så kom der jo også lidt lds, indover😃)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Ja det var en mulighed, men husk nu at regne på håndværkerfradrag. Det gælder kun når der er faktura på arbejdslønnen, og kun ved energibesparelse. Derfor kunne det være interessant at få lidt isolering ind over når du har håndværkere på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
Som Erik beskriver og beregner for dig. Så er det helt korrekt med en ventilationspalte åbning på 10 mm i bånd og tom. men inde i konstruktionen skal der være min. 45 mm ventilationsspalte, som der nok er udført.
Husk! hvis undertaget fjernes skal der jævnført bygningsreglementet udføres en rentabilitets beregning på om du skal have efterisoleret taget efter gældende krav fra *BR15 pkt 7.4 Ombygning og andre forandringer i bygningen og udskiftning af kedler m.v..*
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Spændende!
Det giver mening mht. Ventilation.. jeg kan se der er ført noget der ligner vindpap helt op til taget(lige inde bag ventilationsspalten) men det er ikke fastgjort til taget.

Jeg har aldrig prøvet det før, men hvordan beregner jeg dog det? Der er enormt mange ubekendte i den ligning, synes jeg..
Det er klart at en tilbagebetalingstid også er spændende for mig..
Det er absolut ikke et udtryk for at jeg ikke vil isolere, jeg vil bare gerne bruge pengene mest fornuftigt..
Hvis der reelt er et kæmpe varmetab, gennem det eksisterende tag, skal det selvfølgelig isoleres:-)


Vedr. Fradrag, så bliver der skiftet et større vinduesparti på huset, senere på året, så det er vist brugt..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du skal have en energikonsulent eller lignende til at udføre de beregninger. Men det er HVIS UNDERTAGET fjernes at du skal igennem det. Men det kunne da være en ide i alle tilfælde, så du står bedre rustet til at tage stilling.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis