Støbe gulv selv vs færdig beton

Jeg står og vil støbe i weekenden, men kan ikke bestemme mig for om jeg skal gøre det selv med et par kammerater og en tvangsblander, eller få det leveret færdigblandet. 

Der er tale om 3,50m x 12m x 0,1m    BxLxD     så godt    4,2m3 

Jeg ved at det er langt nemmere færdigblandet. Men der er vel en del at spare ved at gøre det selv.  Så vidt jeg har kunne regne vil 4,2m3 beton koste ca 6000kr + levering.

Der er indkøbt flamingo s60, rionet, og gulvvarmeslanger.

Hvis jeg nu skal blande det selv hedder den vel 1/7 cement, 1/7 vand, 1/7 støbemiks?   
Min beregning lyder så ca:
Leje tvangsblandet 300l               375,-
3,5t støbemiks                             500,-
600kg cement                              600,-    
Er det helt umuligt regnet?

Side spørgsmål: skal gulvvarmeslanger ha varme på inden man støber eller kan tilslutningen  ved gulvvarmesystemet vente til bagefter?
        


 

38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan benytte Ålborg Portlands beregner. Men 1:7 er alt for svagt. Du skal ned på 1:3 eller 1:4 afhængig af hvad det er i skal støbe.
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=243&pi=33&pr=0

km
Skal støbe i vores udestue hvor der så kommer gulvvarme i. Så hvis den hedder 1:4 så retter jeg lige indlægget ovenfor.

Til sidespørgsmålet fandt jeg:
"7.3 Overstøbning
Ved overstøbning skal gulvvarmerørene stå under tryk. Dette sker for at der ikke opstår skader under arbejdet.
I perioder med frostrisiko bibeholdes frostsikringsmidlet i vandet, indtil anlægget sættes i drift." Såder var svaret jo på den del

 

Husk at løfte rio nettet lidt op fra underlaget med noget opkladsning. Enten i form af punkt opklodsning eller med armerings opklodsnings lister som fåes enten i 20 eller 30 mm. I skal så helst have et par plader at køre trillebøren på for at beskytte gulv varmen samt for at gøre det lidt stabilt at køre på.

held og lykke med det :-)

km
Tak for de god råd har osb plader jeg påtænker at ligge ovenpå

Regnestykket så det helt forkert ud:

Støbemix 3,5t 500,-
Leje af tvangsblander 375,-
1t cement 1000,-

Er der andet?

 

Hvad er de sidste 4/7?

Jeg ville få det leveret... Såvidt jeg kan regne ud skal du bruge ca. 1,5t cement (det er 60 sække), og 7-8 big bags med støbemix... Det bliver over 10 tons I skal slæbe..

Gulvvarmerørene klapper ikke sammen, du skal ikke have varme på dem, så hærder betonen for hurtigt.

Annonce
Nu skriver du 3,5 ton støbemix og 1 ton cement du mener vel m3, færdig beton vejer ca. 2,3 - 2,4 ton pr m3 og da du skal have 4,2 m3 som i alt vejer ca. 10 ton så har du for lidt
Jeg tillod mig lige at taste dine data ind i beregneren.
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100&overskrift=Betongulve+med+alm.+slid&hidStoebemix=&optone=1&opttwo=cement%3D1%26sand%3D2%26sten%3D3%26mode%3Dbland%26opgavetype%3D1%26overskrift%3D%27+%2B+escape%28%27Betongulve+med+alm.+slid%27%29+%2B+%27&hidSand=2&hidSten=3&hidStoebemix=ja&cement=1&stoebemix=4.3&sand=2&sten=3&chkStoebemix=ja&mode=Beregn

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100&blokke=0&length=12&width=3.5&depth=0.10&mode=Materiale+forbrug&overskrift=Betongulve+med+alm.+slid&cempm=288&sanpm=679&stepm=1176&mixpm=1855&valgtStoebemix=ja

Har ingen anelse om hvordan linkene ser ud her i forum så en hurtig opsummering giver:

Du skal have 49 sække cement og 4,72 m3 støbe mix

Udover det bør i dække den nylagte beton af med plastic et par dage så vandet ikke fordamper for hurtigt. Specielt nu hvor det er så varmt.

km

I det første link kan du nederst taste længde/bredde/tykkelse ind. Så får du resultatet i link 2.

Støbemix vejer ca 1500 kilo pr m3, så det er 7 - 7,5 ton støbemix. Du skal have 5 big bags. Og ja, når vand bliver tilsat  bliver vægten tæt på 10 tons.  Men selvfølgelig noget billigere at bestille 5 m3 i en dynge med en vognmand.

Jeg kan tilføje at vi ville ikke blande det selv.  Men som privat person som selv leverer arbejds kraft kan der være penge at spare rent materiale mæssigt og  hvis man ikke vurderer sin egen arbejdskraft som en omkostning, hvad man jo typisk ikke gør, kan det være en mulighed.


km
Så det ser sådan her ud i stedet:

Beton 4,20 m3
Cement 1210 kg
Cement sække á 25 kg 49 stk. 1500,-
Støbemix 4,72 m3 1500,-
Tvangsblander leje 370,-

Så besparelsen er så kun 3000,- ca vel?

 

Jeg er absolut tilhænger af GDS og vil altid blande min beton selv, men lige sådan en mængde.. hmm...

Det er ikke så meget at det er 10 tons, men mere at det tager en evighed. I når ikke at blive færdige uden det begynder at hærde i den ene ende.
Hvis vi siger en tvangsblander sådan ca. kan tage 100liter, så skal i blande ca 40 gange. Den skal køre ca. 3-5 min, og I bruger nok omkring 2 minutter på fylde den. og 1-2 minutter på at tømme den. Dvs. omkring 7 minutter.
7*40 = 280 minutter , det er omkring 5 timer og det er uden udlægning og pauser.
Hvis I vælger at gøre det selv skal i nok dele arealet i mindre bidder som evt. passer med 3 timers arbejde og så sprede arbejdet ud over nogle dage.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis