2 bladet propel/skrue

Går og spekulerer på om min 2bladede propel ikke automatisk vil stille sig i lodret position, så den så at sige stiller sig i læ af kølen , som er langkølet , når jeg sejler for sejl med motoren i frigear.

Nogen der har en ide om det

 

mvh

Jesper


kynde
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Njet den drejer rundt, hvis den ikke er bremset.    Når den kører ubelastet rundt, laver den også mindst vandmodstand. Er den afbrenset, virker den derimod som en lille bremse.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ok , I see, hva siger du så til hvis jeg laver et mærke indenbords på akslen hvor propellen står lodret med kølen og så bremser den. Vil det alligevel være bedre at at lade den løbe rundt. Ved godt det nok ikke ka svares nøjagtig på på uden alle mulige målinger

kynde
Hej Nitter - denne diskussion var fremme for nogen tid siden.
Det er vist ikke helt så enkelt.

Jeg har et sted en artikel om at et er modsat. Det var en langturssejler som skrev om det.

Nåd skruen løber frit, så har den faktisk et stort "bestrøget areal" som svarende til vindmøllevinger. Det bremser mere at den løber frit.

Men som sidst: Han kan jo selv undersøge det : Sæt et stop på så skruen står lodret, og mål farten / slip stoppet og mål farten igen.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Tror den bremseeffekt ved at propellen løber med er meget afhængig af bådens fart, og med de heldige 8 mil jeg måske ka nå, tror jeg Nitters teori holder, men det finder jeg ud, så skal i få resultatet

Mvh
Jesper

kynde
Skrevet af kynde66 på 30-05-2016 18:21
ok , I see, hva siger du så til hvis jeg laver et mærke indenbords på akslen hvor propellen står lodret med kølen og så bremser den. Vil det alligevel være bedre at at lade den løbe rundt. Ved godt det nok ikke ka svares nøjagtig på på uden alle mulige målinger

Du kan sagtens slå en streg på akslen og prøve om du kan holde skrueakslen bremset på en god bidevind. Men forbered dig på og skulle slippe den lynhurtigt, for ikke og få brændt nallerne når den begynder at løbe.

Der er faktisk nogle der har en generator koblet på skrueakslen, når de går for sejl.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Ellida på 30-05-2016 19:38
Hej Nitter - denne diskussion var fremme for nogen tid siden.
Det er vist ikke helt så enkelt.

Jeg har et sted en artikel om at et er modsat. Det var en langturssejler som skrev om det.

Nåd skruen løber frit, så har den faktisk et stort "bestrøget areal" som svarende til vindmøllevinger. Det bremser mere at den løber frit.

Men som sidst: Han kan jo selv undersøge det : Sæt et stop på så skruen står lodret, og mål farten / slip stoppet og mål farten igen.

MVH A

For mig er der ikke noget og diskutere med en fast skrue. 

PS. For dem der undres over udtrykket "fast skrue", betyder det at stigningen på bladene ikke ikke kan varieres, eventuelt vendes helt så de ikke laver nogen nævneværdig vandmodstand ved sejlføring.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Sæt den i gear istedet for at bremse akslen med hånden...? Evt. Bak!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis