2 bladet propel/skrue kynde66 60 7480 30-05-2016 16:07 Går og spekulerer på om min 2bladede propel ikke automatisk vil stille sig i lodret position, så den så at sige stiller sig i læ af kølen , som er langkølet , når jeg sejler for sejl med motoren i frigear. Nogen der har en ide om det mvh Jesper kynde 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Nitter 5936 7700 30-05-2016 18:05 Njet den drejer rundt, hvis den ikke er bremset. Når den kører ubelastet rundt, laver den også mindst vandmodstand. Er den afbrenset, virker den derimod som en lille bremse. Mvh. Leif. Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
kynde66 Trådstarter 60 7480 30-05-2016 18:21 ok , I see, hva siger du så til hvis jeg laver et mærke indenbords på akslen hvor propellen står lodret med kølen og så bremser den. Vil det alligevel være bedre at at lade den løbe rundt. Ved godt det nok ikke ka svares nøjagtig på på uden alle mulige målinger kynde LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her
Ellida 1241 5771 30-05-2016 19:38 Hej Nitter - denne diskussion var fremme for nogen tid siden. Det er vist ikke helt så enkelt. Jeg har et sted en artikel om at et er modsat. Det var en langturssejler som skrev om det. Nåd skruen løber frit, så har den faktisk et stort "bestrøget areal" som svarende til vindmøllevinger. Det bremser mere at den løber frit. Men som sidst: Han kan jo selv undersøge det : Sæt et stop på så skruen står lodret, og mål farten / slip stoppet og mål farten igen. MVH A To ulykker kommer sjældent alene.
kynde66 Trådstarter 60 7480 30-05-2016 20:54 Tror den bremseeffekt ved at propellen løber med er meget afhængig af bådens fart, og med de heldige 8 mil jeg måske ka nå, tror jeg Nitters teori holder, men det finder jeg ud, så skal i få resultatet Mvh Jesper kynde
Nitter 5936 7700 30-05-2016 20:58 Skrevet af kynde66 på 30-05-2016 18:21 ok , I see, hva siger du så til hvis jeg laver et mærke indenbords på akslen hvor propellen står lodret med kølen og så bremser den. Vil det alligevel være bedre at at lade den løbe rundt. Ved godt det nok ikke ka svares nøjagtig på på uden alle mulige målinger Du kan sagtens slå en streg på akslen og prøve om du kan holde skrueakslen bremset på en god bidevind. Men forbered dig på og skulle slippe den lynhurtigt, for ikke og få brændt nallerne når den begynder at løbe. Der er faktisk nogle der har en generator koblet på skrueakslen, når de går for sejl. Mvh. Leif. Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos. LDS Tip Automatisk tip Altid lave priser hos Harald Nyborg! Se ugens bedste tilbud her Annonce
Nitter 5936 7700 30-05-2016 21:07 Skrevet af Ellida på 30-05-2016 19:38 Hej Nitter - denne diskussion var fremme for nogen tid siden. Det er vist ikke helt så enkelt. Jeg har et sted en artikel om at et er modsat. Det var en langturssejler som skrev om det. Nåd skruen løber frit, så har den faktisk et stort "bestrøget areal" som svarende til vindmøllevinger. Det bremser mere at den løber frit. Men som sidst: Han kan jo selv undersøge det : Sæt et stop på så skruen står lodret, og mål farten / slip stoppet og mål farten igen. MVH A For mig er der ikke noget og diskutere med en fast skrue. PS. For dem der undres over udtrykket "fast skrue", betyder det at stigningen på bladene ikke ikke kan varieres, eventuelt vendes helt så de ikke laver nogen nævneværdig vandmodstand ved sejlføring. Mvh. Leif. Onliner: "Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mkm1980 24 4773 14-07-2016 16:44 Sæt den i gear istedet for at bremse akslen med hånden...? Evt. Bak!