Ny tagrygning skaller.. Sjusk eller Normalt ?

Go dag kære LDS'ere 
nu skal i høre, i starten af november fik jeg etableret ny tagrygning på mit hus. men nu et et halvt år efter bemærker jeg, at den skaller nogen steder. er det normalt indtil det rigtig har sat sig eller er det helt gal? 
og hvad kan jeg evt selv gøre  ? 
jeg synes ikke rigtig at kunne svar nogen steder, så derfor dette oplæg

 

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis det er det oppe på den vandrette rygning så ligner det nu mere due/måge  møg.Svært og se på billedet hvis stenene krakkelerer i overfladen

Velkommen på LDS
Det er nu nok den afskalning der ses på forskellingen (undermuring af rygningen) Min ser ligesådan ud, og det er lavet som ren LDS, så der er kun en at brokke sig til nemlig ===>ham sjæl<===

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tryk på billede så blier det større, men hvorfor billede nu ligger ned ved jeg ikke :p
en mule fugle pølle er det på, det jo ikke til at undgå(dumme fugle) , problemer er bare det DESVÆRRE ikke er et LDS projekt da jeg ikke turde give mig i kast med sådan et stort projekt at give hele huset ny tagryg.
så jeg har ingen bekymring over dette ? 

( var helt oppe og sidde på toppen af huset her)  go udsigt forresten   

Det ligner frost sprængninger. Det mener jeg godt du kan brokke dig over når det er så nyt. Men du skal være forberedt på at det er noget du nok kommer til at vedligeholde for egen regning på sigt.

km
frost sprængninger kunne virke sandsynlig taget årstiden i betragtning..

jeg hvil prøve at tage kontakt til mure der udførte jobbet

Tak for tip
Annonce
Hej.
Ved du hvad mørtel han brugte?
For mig ligner det både forkert mørtel, som ikke kan tåle et aggressivt miljø, som en rygning har forudsat frostspringninger, samt kan tilfældet også ske, fordi rygningen ikke er lukket på toppen, som de reelt set skal for at udlukke vandgennemtrængning ned i rygning,samt mangler der etablering af vandnæse skæring mellem rygningstegl og mørtelpude.
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Der er brugt bakke mørtel til projektet her, tror nu ikke det pga udsat miljø da jeg ikke bor i nærheden er havn el stand men i byzone.  mit eget amatør gæt hvil stadig være frosten da det er etableret i november, dog var der ikke frost under opføringen

hvor er jeg dog glad for jeg aldrig selv gik i krig med det, når selv en proff kan gå galt i skoven med det..
nu har jeg endnu ikke kontaktet mure, da jeg gerne hvil være sikker i min sag 

hvil det anbefales at trække en byggesagkyndig med ind på en sidelinje for at være 120% sikker på alt nu bliver i orden ? eller er det spild af penge ? 

(modsatte side af hus hvor en afskalning også ses) 

 

Det ville være godt givet ud med en byggesagkyndig. Lige meget hvor det er henne taget befinder sig ses et tag, skorten og sålbænke som aggressivt miljø. Rygningen skal ligges i en bastard mørtel. Bakkemørtel, grus og cement. Men ja det er frosten, også grundet den manglene lukning i toppen.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Her er en beskrivelse fra center for bygningsbevarelse. Den omhandler godt oplæg af genbrugs tagsten, men på side 5 er der en beskrivelse af metoden til at mure rygninger ind. Især er der en illustation der viser vandnæsen som tagsten bør danne ved at mørtelen er skåret ren inde under.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg tror lige umiddelbart at den største synder er for lidt sand og cement i mørtelen samt at der er brugt alt for meget syre på selve mørtlen og for lidt på tagstenene. Mørtlen er helt gul og det kunne tyde på at det er gjort inden det er hærdet af.

km
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis