Jord ovenpå græs

Hej derude

 

Jeg har en skråning på ca. 1 meter med en fald fra 0-15 cm. Der er græs på skråningen, men jeg ønsker at planere den ud så den er i niveaue med resten af haven.

 

Kan jeg fint bare smide muldjord på, og så græsfrø - eller er det smart at gøre noget ved det nuværende græs først? Fx. Fjerne det.

 

Mvh


www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er en masse ukrudt (tidsler, skvalderkål o.lign) - så smid blot jord på, og så græsfrø.. Ellers giv det lidt RoundUp, så der er dødt (IKKE FOR MEGET- DET SKADER NATUREN) - vent en uges tid, og så jord og frø..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er ikke nogen problemer i dit forslag, det meste ukrudt tåler ikke jævnlig græsslåning og konkurrence fra frodig græs. Men er forholdene ikke optimale for græs, kommer der naturligvis andet grønt, som sikkert også er pænt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen

Mange tak for jeres svar.

Jeg river lige det værste ukrudt op og så smider jeg et læs jord ovenpå sammen med nye grøsfrå

www.mynewart.dk - salg af flotte malerier til en skarp pris.
Pas nu på med det Glyphosat (Round Up) det giver netop lige præcis dødt jord - for stoffet binder sig til lerpartikler i laaang tid. Men er vandopløseligt - så et rask regnvejr eller en omgang havevanding og de nye græsspirer er prisgivet. ;-)
Der kan skrives meget spændende om sprøjtemidler, men det virker netop kun på grønne planter der er i vækst, og ikke på frøene. Jeg har lavet det nummer 3-4 gange og der er blevet den skønneste græsplæne, uden at frøene "er prisgivet"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 02-06-2016 21:54
Der kan skrives meget spændende om sprøjtemidler, men det virker netop kun på grønne planter der er i vækst, og ikke på frøene. Jeg har lavet det nummer 3-4 gange og der er blevet den skønneste græsplæne, uden at frøene "er prisgivet"

Det er ret Erik. Roundup kan ikke gøre frø noget. Men alt der er grønt og rødt på slår det ihjel. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ganske kort, bemærk jeg skrev frø-spirer ikke uspiret frø. Glyphosat påvirker de aminosyrer der allerede er tilstede i det lille græsspire, som siden skal sætte gang i fotosyntesen. Kimbladet der møjsommeligt møver sig op gennem Glyphosat mættet jord risikere også at blive ramt, så planten på sigt syner hen. :-)
Skrevet af Frank Chr. på 03-06-2016 01:25
Ganske kort, bemærk jeg skrev frø-spirer ikke uspiret frø. Glyphosat påvirker de aminosyrer der allerede er tilstede i det lille græsspire, som siden skal sætte gang i fotosyntesen. Kimbladet der møjsommeligt møver sig op gennem Glyphosat mættet jord risikere også at blive ramt, så planten på sigt syner hen. :-)

Uha da da da da. Du hører absolut til blant de folk, der skal forbydes og bruge Roundup. 

*** Citat*** Kimbladet der møjsommeligt møver sig op gennem Glyphosat mættet jord risikere også at blive ramt, så planten på sigt syner hen. :-) *** Citat slut ***

Roundup SKAL påsprøjtes plantens blade og ikke udvandes på jorden, min herre. Ellers er der bare en kvik forsker eller miljøtekniker, der kan måle ikke nedbrudte bestanddele af Roundup i drænvandet eller grundvandet, og så er fanden løs over dit pastorat. 

Derfor SKAL du ALTID gennemlæse brugsanvisningen grundigt til dit "forgivningsprodukt", og samtidig kunne forstå denne, inden du går i gang med at bruge produktet.  

Hvis du retter dig derefter, kan vi andre stadig få lov til at bruge den smule af "stadset" vi finder nødvendigt. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Haha.. Nej jeg er sku ikke hellig, folk må for min skyld drikke det om de vil.  Men når man sprøjter et areal undgås det jo ikke at den bare jord også får sin del. Men indrømmet jeg bruger det ikke selv, da jeg ikke har tillid til producentens vejledningsdeklaration. De er jo gentagne gange blevet dømt for misvisende info.

Pointen med min kommentar var igrunden blot at påpege, at det ville være pokkers ærgerligt, det nysået græs går ud efter en tid - nogen er heldige andre ikke, hvis de nye græsrødder fx. kommer i kontakt med ikke nedbrudt Glyphosat også i døde planterester.   

Man sprøjter det på 8-14 dage før, og græsfrøene (de små kim blade babyer) har endnu en 8-10 dage inden de spirer frem, og måske bliver voldtaget af den slemme slemme producent (undskyld hans produkt). Det er meget følelses ladet, men jeg har nu været "heldig" ikke at blive anmeldt for græs spire drab ENDNU.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis