Græstrimmer vil ikke op i omdrejninger

Hejsa

Jeg har en benzin græstrimmer/buskrydder som har kørt fint sidste sæson. I går ville jeg så lige have gang i den igen, og den starter egentlig fint nok, men selvom chokeren er slået fra, så kommer den adrig rigtig op i omdrejninger, og så snart jeg slipper gassen, så går den ud. Den ryster også meget.

Det mystiske er dog, at hvis jeg drejer den 90 grader, dvs. så tråden drejer rundt lodret, som et cykelhjul, så begynder den at køre bedre, og hvis jeg giver ca halv gas, så kommer den godt op i omdrejninger. Men lige så snart jeg vender den tilbage i en brugbar position, så vender problemet tilbage.

Jeg bruger Aspen 2 taks benzin, og har prøvet at tømme den helt, og fylde frisk brændstof på, men det gjorde ingen forskel.

Samme dag virkede det også til at min plæneklipper ikke villle gå op i fulde omdrejninger. Den skulle nærmest have halv choker for at køre optimalt. Kan den slags på en eller anden måde skyldes luftfugtighed eller har det været rent tilfælde?

Er der nogen der har et bud på fejfinding af min trimmer? Hvad kan der være i vejen når den kører fint "på siden" men ikke i sin normale position?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mortenbock på 29-05-2016 11:48

Hejsa

Jeg har en benzin græstrimmer/buskrydder som har kørt fint sidste sæson. I går ville jeg så lige have gang i den igen, og den starter egentlig fint nok, men selvom chokeren er slået fra, så kommer den adrig rigtig op i omdrejninger, og så snart jeg slipper gassen, så går den ud. Den ryster også meget.

Det mystiske er dog, at hvis jeg drejer den 90 grader, dvs. så tråden drejer rundt lodret, som et cykelhjul, så begynder den at køre bedre, og hvis jeg giver ca halv gas, så kommer den godt op i omdrejninger. Men lige så snart jeg vender den tilbage i en brugbar position, så vender problemet tilbage.

Jeg bruger Aspen 2 taks benzin, og har prøvet at tømme den helt, og fylde frisk brændstof på, men det gjorde ingen forskel.

Samme dag virkede det også til at min plæneklipper ikke villle gå op i fulde omdrejninger. Den skulle nærmest have halv choker for at køre optimalt. Kan den slags på en eller anden måde skyldes luftfugtighed eller har det været rent tilfælde?

Er der nogen der har et bud på fejfinding af min trimmer? Hvad kan der være i vejen når den kører fint "på siden" men ikke i sin normale position?

Det er et uheldigt sammentræf at begge maskiner laver knuder på samme dag.

At den ryster, skyldes du har ubalance i trimmerhovedet (alle tråde har ikke samme længde / tykkelse).

Tjek at benzinfilteret inde i tanken er helt dækket af benzin og ikke er tilstoppet. At benzinslangerne er hele. Hvis det ikke skyldes filteret / slangerne, skal karburatoren adskilles, renses, eventuelt have et nyt membramsæt og efter samlingen skal karburatoren gen-indstilles. 

ER det GDS selv arbejde ??? Ja, hvis man er fiks på fingrene og har en smule motorforstand. Du spørger bare hvis der opstår problemer undervejs.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg skal måske lige præcisere at det er motoren der skaber rystelsen, under lave omdrejninger, da trimmerhovedet slet ikke drejer rundt når motoren er i lave omdrejninger.

Men jeg må i gang med at checke filtre, slanger, karburator. Det kan være det er filteret der åbner/lukker når jeg drejer den 90 grader, og derfor ændrer i lufttilførslen.

I manualen står der er "karburatoren er indstillet optimalt fra fabrikken", så jeg ved slet ikke om den kan justeres. Det må blive sidste udvej.

Tak for tips indtil videre i hvert fald.
Skrevet af mortenbock på 29-05-2016 12:26
Jeg skal måske lige præcisere at det er motoren der skaber rystelsen, under lave omdrejninger, da trimmerhovedet slet ikke drejer rundt når motoren er i lave omdrejninger.

Men jeg må i gang med at checke filtre, slanger, karburator. Det kan være det er filteret der åbner/lukker når jeg drejer den 90 grader, og derfor ændrer i lufttilførslen.

I manualen står der er "karburatoren er indstillet optimalt fra fabrikken", så jeg ved slet ikke om den kan justeres. Det må blive sidste udvej.

Tak for tips indtil videre i hvert fald.

Nå ok, det burde du nok have oplyst sammen med spørgsmålet om rysteriet. Det kunne tyde på benzintilførslen ikke er helt stabil eller motoren går meeeeeget langsom i tomgang.  

Hvis det er benzinfilteret du spørger ind til, bør det være dækket af benzin hele tiden. Hænger det oppe ved indførslen af slangen i tanken og kun delsvis er dækket, begynder du og få luft trukket sammen med benzinen ind i karburatoren, det ændrer igen blandingsforholdet mellem luft og benzin i cylinderen og derved begynder motoren og gå "mærkeligt".

Ligegyldigt hvad der står i manualen, SKAL karburatoren efterjusteres efter og have været adskildt. Det er en naturlov.   

Pøj pøj med fejlfindingen. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det viser sig at det eneste der skulle til var et frisk tændrør.

Jeg ved ikke hvorfor det havde betydning for at den kørte bedre på siden. Måske fordi der kom lidt mere/mindre benzin ind?
Skrevet af mortenbock på 11-06-2016 12:21
Det viser sig at det eneste der skulle til var et frisk tændrør.

Jeg ved ikke hvorfor det havde betydning for at den kørte bedre på siden. Måske fordi der kom lidt mere/mindre benzin ind?

Hmmm, det er nok lige så uforklarligt på samme måde, som begge maskiner dine lavede knuder på selv samme dag.

Men godt du fandt ud af noget. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis