Hvilken type befæstigelse til gammel skillevæg fra 1946?

Hej,

Jeg er flyttet ind i en almen bolig fra 1946 som er en solid, fuldmuret bygning. Men de ikke bærende skillevægge er af noget andet materiale. Alle vægge har ca 10mm mørtelpuds overalt - både på de fuldmurede flader og de lettere skillevægsflader.

Jeg skal montere et IKEA køkken op af sådan en ikke bærende skillevæg som har 10mm mørtelpuds yderst. Men jeg er usikker på hvilken form for skillevæg jeg har. Jeg er interesseret I den bedste og mest sikre form for befæstigelse til den type væg. Jeg er næsten sikker på at jeg har en væg med noget strå i. Er der nogen som ved mere præcist hvad disse vægge fra dengang var lavet af og hvad man skal bruge for at hænge tunge ting op? Jeg har mistanke om at man bare skal bruge alm træskruer fordi der er et træskelet bag ved.

Lucas


When the going gets tough, the tough get going.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har den type væg det er aller nemmest at hænge noget op på. Der skal bare træskruer ind. 90 % chance for at det holder mega godt, og 10% for at det ikke holder overhovedet. Og 90 % er sikkert ikke nok for dig så jeg vil lige forklare lidt.

Hvert bræt bag pudslaget er ca.10 cm bred og der er ca.0,5 - 1 cm imellem dem. Så de skruer der rammer imellem holder ikke noget som helst, og det kan du ikke gøre noget ved. Medens de der rammer holder rigtig godt. Ved mange typer overskabe er det et bræt med en skrå kant foroven der skal sættes op, og så er det bare at skrue lige ved siden af, hvis der er en der ikke rammer ok. Men ved Ikea`s system er det metal beslag med forborede huller. Men mon ikke der er flere huller at vælge imellem, ellers kan man jo også der,  bare bore et nyt hul i beslaget.

Da du meget let kan mærke om en skrue holder, så er det alligevel en 100% sikker ophængning


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Jeg fortsætter lidt i samme sti:
Hvis man nu vil lave en fast elinstallation i sådan en slags væg, dvs en installation til et stik i den modsatte side af et rum. Fræser man så pudsen væk (gennem alle 10mm puds til man når træet) i en bredde på 10mm (kabel er kun ø9mm) - eller hvordan foregår det i praksis?
Lucas

When the going gets tough, the tough get going.

Det kunne man gøre, men det kommer mere an på hvad du vil slutte din vægbehandling med. Det er ikke så let at fræse maskinel netop i sådan en væg. Men elektriker ville nok udnytte pladsen hvor skabe skal dække, til at trække kabler, og så gå ind i hulrummet i væggen for at fiske kablet det sidste stykke op til stikk. Der skal jo alligevel være et hul til f.eks. en forfra dåse. Er det lodret så rammer man gerne der hvor mellemrun er imellem brædder, så giver det lidt mere plads. For selv om du har 9 mm kabel og 10 mm pudslag så er det ønsketænkning at det passer så godt. Kablet buler lidt og underlaget er alt andet end jævnt så det kommer ikke til at gå så let. Men det bør ikke afholde dig fra at modernisrer din elinstallation samtidig med det nye køkken. Og elektriker ved alt om stikk. med jord o.s.v. i sådan en sag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis