Nødvendigt med isokern?

Hej lds
Sidste år flyttede vi ind i vores hus fra 1905. Der er en nyere morsø brændeovn hvor vi fyrede omkring 2 rummeter af hen over vinteren. Skorstenen er den oprindelige murede udgave og fejler, ifølge mine amatør øjne, Ingenting. Der er heller ikke problemer med løbesod og jeg har termometer på røgrøret så jeg ved at temperaturen er høj nok. I hvertfald helt nede ved brændeovnen.
Jeg har så hørt meget om isokern og fået anbefalet det. Men jeg har aldrig helt kunne se ideen i det. Jeg ser følgende fordele og ulember:

Fordele:
-En isoleret skorsten der bliver hurtigere varm, derved et bedre træk
-Risikoen for løbesod minimeres
-På den oprindelige skorsten trænger den del der sidder over taget til en renovering. Herved kunne jeg lave dette samtidig

Ulember:
-Ved ikke om den er pengene/ besværet vær?
-Den oprindelige skorsten bliver lun på første etage og herved må den kunne afgive noget varme deroppe også. Her vil en skorsten med isokern altid have rumtemperaturen og vil derfor ikke bidrage med nogen varme.

Hilsen Henrik

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ellers sørger for at holde skorstenen "ren" altså fyrer fornuftig så der ikke dannes løbesod og skorstenen ellers er tæt (kulilter) er der bestemt ingen grund til at sænke en isokern ned i skorstenen.

Ps. Opstår der skorstensbrand og det pakker sammen, kan man risiker at en muret skorsten flækker og så har man balladen med flammer der slikker ud mellem fugerne og kan sætte ild til huset.

Pps. Med andre ord hvis der er godt træk og der ikke opstår kuldeprop i skorstenen har du en velfungerende skorsten. NB. Man måler temp. fra oven af ca. 1 meter nede fra skorstenspiben. 

Mindre rettelse.. Faktisk er det ikke løbesod der går ild i - men glanssod. Du kan altid tjekke skorstenen indv. med et lille spejl og en lommelygte gennem renselemmen.
Isokern forhindre ikke at der kommer løbesods udtræk, jeg havde isokern og pludselig trak der sod ud igennem og ud i vægen.
Dog har jeg oliefyr, det var da jeg skiftede til et moderne fyr det skete.
Så satte jeg en rustfri foring i, det virker...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis