Problemer med kondens på badeværelset. Måske kuldebro

Hej lds
Om vinteren har vi problemer med kondens på vinduet samt rammen på vores badeværelse. Vi kan undgå kondensen ved en fugtstyret ventilator og MEGET udluftning når vi er i bad. Hvis ikke løber kondensen ned af vinduet hvilket har resulteret i lidt svamp i karmen.

Jeg havde besøg af et termografikamera der fortalte at muren helt op ad vinduet kun var omkring 5 grader. Jeg fik at vide at det skyldes at kuldebroen ikke var brudt. Derfor har jeg planer om at pille ruden ud (måske udskifte vinduet samtidig da det er 14 år gammel) og herefter forsøge at bryde kuldebroen.

Mit spørgsmål er så hvordan dette gøres når muren er bygget op i gasbeton og der derfor ikke er nogen hulmur hvor jeg kan bryde kuldebroen? Vil det have en effekt at skære en 10-20mm bred og 50 mm dyb rille ned i blokken, under vinduet, og så ligge flamingo i her eller vil kulden så bare kunne vandre ned under flamingoen og stadig lave en kuldebro?

Håber i forstår mit spørgsmål
Hilsen Henrik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det gasbeton hele vejen igennem ? ? Ja vist findes det i sommerhuse men er ikke særlig almindelig i helårshuse bygget efter ca. 1960 Jeg har haft et hus fra 1972 og nogle år frem. Her var gasbeton muret direkte ud imod ydermuren. Det gav en mørk stribe bag alle gardiner på 7,5 cm bredde Netop fugt der kom fra kuldebro. Alle vinduer tog jeg ud, savede så kuldebro blev afbrudt, satte de samme vinduer ind igen. Det hjalp meget. Det skal nok hjælpe lidt for dig, men det væsentlig er nu at holde fugt % nede i badet.
Du forbedrer det ved vinduet, men vil ikke "flytte" kuldebro, resten af muren vil bare have samme (lidt dårlige) status som nu.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det er en massiv mur. Har nu prøvet at bore et hul indvendig fra med et 12 cm lang bor og der var ingen hulmur. Muren er Ca 22.5 cm tyk incl et pudse lag på udvendig og indvendig side. Nogle der ved om det passer med 1 eller 2 blokke?
Det passer fint, gasbeton fås i 21cm blokke, men det lyder for mig som sjusk da huset blev bygget, med gasbeton lægges 2 striber mørtel og i mellem lægges en strimmel isolering, typisk Rockwool eller flamingo, men til helårsboliger er 30cm klart at foretrække. Hvis det var mig der stod med problemet ville jeg fjerne det stykke mur og bygge det op på ny " med isolering".
ps. Jeg har arbejdet på den Jyske afdeling af H+H gasbeton fra den startede og ca. 3 år frem.
Mvh Kaj.

Dims
Du kunne jo overveje at lave det helt rigtige, nemlig en udvendig isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Kaj
Mener du at fjerne alle blokkene der udgører muren med ruden i og så byge en helt ny mur op? Lyder lidt omstændigt

Erik
Det er der desværre ikke rigtig plads til mht udhænget

Den sidste måling jeg lavede af murens tykkelse var af den tilstødende gang da det var nemmest. Kom dog til at se at væggen på badeværelset virkede tykkere og målte den. Den er 380 tyk og efter at have boret et hul kan jeg se at der er bygget en murstensmur op indvendigt. Ruden sidder dog stadig ude i gasbeton blokken og det er ikke en mulighed at rykke den ind i hulrummet mellem gasbeton og murstensmur.
Kan man skære en skrå rille i blokken, fra rudens midtpunkt, og ned i hulrummet og så ligge flamingo derimellem?
Annonce
Det kan du vel godt, Hvis du begynder med en Boremaskine, mejsel og hammer. Når der en plads kan du save i det med en fukssvans, som du dog ikke skal regne med dur til træ bagefter. Som du beskriver det får du vel sådan en løs blok gasbeton stående fra rillen og ind til indv. mur. Den er så lidt risikabel for den er ikke fastgjort ordentlig. Det bedste kunne jo være helt at fjerne det gasbeton der sidder på indv. side, isolere ind i hullet, og lave vindues inddækning med f-eks. fermacel plader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Ja det kunne da egentlig være en god idé at gøre det på den måde. Ville i skifte vinduet samtidig? Den nuværende er fra 02
Det ville jeg kun gøre hvis den er dårlig. Er den blød i den nederste del af træet når du stikker lidt til den med en lommekniv, så er der begyndt at komme råd i træet. Jeg har da set vinduer der var under 5 år gamle og ved at falde fra hinanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis