Utrationelle højbede.

Til havefolket - "pallerammer" og "højbede" i et - det er da lidt smart. 

http://drivhusklubben.dk/profiles/blogs/f-en-ukrudtsfri-k-kkenhave-ved-at-dyrke-i-halmballer

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det ser fint ud. Men det er ikke ny opfundet. Jeg er født på landet i 1949 og det var ikke jord til køkkenhave der var mangel på. Men vi havde et lille drivhus, som min far lagde halmballer ned i bunden af. Der blev så strøet kalksalpeter på og vandet grundig. (kalksalpeter er kvælstof eller N i NPK gødning) Efter kort tid begyndte halmballer at varme fordi der gik en proces i gang i dem. Det gav en hurtig stigende jordtemperatur om foråret. Så det er brugt allerede før 1960, og er ganske sikkert kommet via en eller anden haveblad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja du har ganske ret - jeg har også set metoden før, men nedgravet i hobbydrivhuse eller i lange rækker til agurker oven på jorden i erhvervsdrivhuse - men aldrig på friland.
Hæ.. jeg er idag selv gået igang med 8 Morten Korch halmballer hvor i der skal være tomat, agurk og kartofler i køkkenhaven.
Ps.
Tænker jeg bare kan sparke til halmballen - når kartoflerne engang skal høstes.
Tomat og agurk kan jeg forestille mig, der kommer frugten over jorden. Men kartofler ? ? ? ja det må du jo se. Husk at det skal tilføres gødning og vand idet der intet absolut intet er at hente i friske halmballer for en plante vel at mærke.

Jep - jeg har i dagen anledning købt noget økologisk biologisk nedbrydelig og jeg skal komme efter dig, flydende koncentreret natur gødning. Sort som tjære, tyktflydende som tjære -Og- hold da lige k... hvor det dog stinker - føj for h...... siger jeg bare.

Ps.
Stueplanter skulle jo også lige havde et skvat - det gør jeg aldrig mere. Vi skal forresten vist spise ude i aften.

Der er ingen tvivl, det er rigtig godt og kaldes gylle. Vi har et vennepar med et ca. 40 m2 drivhus. Fruen skulle for et par år siden bruge den slags gødning, De kom ikke til at bruge huset til at sidde og nyde det i det år. Men planterne havde det godt.

Håber da du kommer ind i huset igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis