Plantegning og bærende vægge

Hej folkens,

Vi skal om nogle måneder i gang med at lægge vores lejlighed sammen med naboens (der naturligvis er fraflyttet), og i den forbindelse kunne vi godt bruge lidt indledende hjælp til at afkode, hvor i lejligheden de bærende vægge er. Det vil nemlig være afgørende for, hvordan den nye plantegning kommer til at se ud.
Er der mon nogen her, der kan hjælpe os lidt på vej?
Den oprindelige plantegning er vedhæftet.


MacKramer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Godt med et billede, men for at hjælpe ville det være godt med en plan for hele lejligheden, samt få a vide hvad etage det er lejligheden ligger i. Hvilke etage der er neden under og op over, samt planer for dette.
Men her er der et estimat for det jeg kan se:

Grøn = Bærende
Gul =  Stabiliserende
Rød = Brandsektion
Blå = Brandcelle

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin,

Tak for godt og udførligt svar - det hjælper meget, at du har sendt en tegning retur med farver!
Hvad med du med plan over hele lejligheden? Det, jeg har sendt, er vores lejlighed til venstre og naboens til højre. Det er en stuelejlighed, og der er i alt fire etager samt et tørreloft i ejendommen.
Vi skal jo have brudt en væg ned, så lejlighederne bliver lagt sammen, og vi havde håbet, at vi kunne gøre det uden at fjerne bærende vægge, men det ser ud, som om den er bærende der ved hovedtrappen og de to indgange. Øv.
Har du evt. gode råd til, hvad vi skal være obs på ved sammenlægningen? Det er ikke nogen hemmelighed, at ingen af os er uddannet eller trænet håndværkere 😉

Vh Maria

MacKramer
I et her tilfælde hvor du kan risikere at beskadige hele bygningen hvis du fjerne en forkert væg så ville jeg ikke slv turde binde an med ette projekt uden at have en rådgivende ingeniør eller konstruktør ind over der kan give dig 100 % procent korrekte anvisninger til hvilke vægge der skal understøttes og på hvilken måde går det galt så er der kun 1 til at betale...... Forsikringen dækker ikke ved det arbejde du selv vil til at udføre her. Jeg vil næsten kalde dig Danmarks modigste (måske endda dummeste) mand hvis du selv går i gang med dette projekt uden at have en fagmand bag dig som har en forsikring der vil dække i så fald at der skulle ske skader på bygningen
Jeg har heller ikke skrevet noget om, at vi selv vil kaste os ud i arbejdet :-) Lige nu vil vi bare gerne have afkodet, hvilke vægge der er mulige at fjerne, så vi kan få lavet den mest optimale planløsning for os.

MacKramer
Det er også muligt at fjerne minder bærende vægge, hvis det bliver under støttet korrekt med f.eks. H jern bjælker. Nu ved jeg godt at du ikke har skrevet gør det selv, men det ligger ligesom i vores DNA derfor det gode råd fra Mfrost

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ja, den dna deler vi i husholdningen ikke med jer andre - vi kender heldigvis vores begrænsninger 😉 Jeg skrev også bare for at få hjælp til plantegningen, inden vi får arkitekt og bygningskonstruktør ind over.
Tak for svar 👍🏻

MacKramer
Nu går jeg ud fra at det ikke er din bygning, men det er en ejerlejlighed eller andel.
Så vil bestyrelsen nok stille krav om anerkendt statiker, såfremt du indgriber i det statiske system. Da du lægger 2 lejligheder sammen er det en matrikulær sag, bygningens ejer SKAL søge om byggetilladelse. Indgriben i bygningens statiske system, kræver ligeledes byggeandragelse.
At du lægger brandceller sammen kan du argumentere dig ud af. Det er trods alt en privat bolig til almindelige mennesker og ikke noget plejehjem eller hospital.
Derimod: Finger væk fra alle vægge mod trappetårne. De er hellige flugtveje.
Det vil være muligt at forstørre dørhullerne fra dagligstue og soveværelse på gadesiden, såfremt du fanger lasterne. Det skal du have en statiker til. Det skal der regnes på og sendes ind til Kommunen.
Da du ikke kan ændre ved trappetårnene vil det efter min mening være vigtigst at binde de 2 lejligheder sammen vet at gennemgang mellem tårnene bliver diagonalt for at give rumfornemmelse.
Hvis du rykker rundt med køkken & bad så husk installationerne. Du kan ikke lukke for faldstammer, der løber igennem din bolig. Det er ikke engang dine.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis