egeplanker til spisebord

Hej

Jeg har indkøbt 3 stk egeplanker på et savværk. Plankerne har lufttørret som kævler i 1 år og 1 år efter opskæring. Plankerne er kantskåret og høvlet inden jeg købte dem. Jeg har haft dem liggende indendørs i stuen  i 3 uger inden videre behandling. De to yderplanker er fine plane men midtplankerne bugter sig med en lunke midtvejs på ca. 1 cm. Dermed kan jeg aldrig få et pænt resultat når jeg skal montere pladerne sammen ved hjælp af fladjern på undersiden.

Hvor mener i det er gået galt? Under opskæringen, under lufttøringen, under top høvlingen eller under de 3 uger hvor den har ligget i stuen på 3 stk små strøer fordelt ligeligt? Jeg tjekkede desværre ikke plankens rethed ved køb så kan ikke sige om det var før eller efter

se billede  hvor den skæve planke er lagt oven på en af de rette planker. Ligeledes et billede på langs for at se hvor den bugter sig.

Er der nogen løsning ud over at bestille en ny?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Inden du begiver dig ud i mere må du nødvendigvis ha vished for at dit træ er er såkaldt møbel tørt 8 % +  - 2 % ellers vil du helt sikkert få problemer med at træet slår sig eller i værste fald revner.

Når du har konstateret det er du klar til at få det rette og høvlet osv.

Selv med et fladjern på undersiden som du skriver, får du ikke noget godt resultat ud af det som træet er på nuværende, det er min erfaring.

Har skåret gennem mange planker i egetræ gennem min læretid, der er utroligt meget "spræl" i sådane planker, meget mere end man næste kan forestille sig.

Så hvis du ikke kan/vil leve med, det noget rustikke resultat, med vindridser eller revner, er du nødt til at få det testet for fugt, og høvlet igen.

Held og lykke med det vidre forløb.

Får vi lov at følge dig i forløbet?

Gerne med fotos gennem processen. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej Jan.

Jeg fik slebet lidt af på indersiden som gjorde at planken lå mere flat. Jeg klodsede en smule op på midterplanken enkelte steder hvor fladjernene blev monteret. Da det hele var monteret var der kun en enkelt mindre lunkent et sted som jeg fint kan leve med. Jeg håber træet holder og det færdige resultat vil stå som det gør nu. Se billeder

Det bedste ville være at få kørt træet igennem en afretterhøvl, så det blev helt plant på den ene side. Og bagefter igennem en tykkelseshøvl, så alle planker er 100% ens i tykkelsen. Hvis ikke du kender en snedker med mulighed for at hjælpe dig, kan du jo google og ringe til et par i lokalområdet og høre hvad de skal have for lige at afrette de få planker.

EDIT: så frem du selvfølgelig ikke allerede er færdig    

Thorhauge.

Fantastisk flot. ;-)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis