Klipning af tjørnehæk

Min tjørnehæk blomstre fint med hvide blomster lige nu, men så snart de er væk, er der ikke længere en undskylding for at udsætte klipningen.

Jeg har aldrig klippet hækken før, men det er en gammel svend og jeg ville gerne forsøge at klippe den, så den bliver lidt mere tæt. Nogle steder ved jorden er der store huller. Det forventer jeg ikke, at man kan gøre noget ved, men det er også fint nok, men den måtte også gerne være lidt mere tæt hele vejen op.

Har I nogle gode tips til hvordan jeg klipper hækken bedst muligt?

Skal hækken have noget gødning eller lignende?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo oftere man klipper (studser) hæk - jo tættere bliver den.
Jo det kan det faktisk når vi taler vækstperioden. :-)

Åbne steder forneden kan klares ved og plante en enkelt eller flere små planter på stedet. De vil så blive skygget fra oven dermed vokse ud til den side der er mest lys. 

Og det er faktisk muligt at stiklingeformere tjørn i en spand med en hvid plasticpose over, omend der er andre buske/træer der er betydeligt lettere og omgås i det henseende. Husk du skal bruge "bløde" skud hvis ...., altså sidste års skud. Bedste tidspunkt er først på året. Det gør så du får den samme plante i "hullet", som resten af hækken formodes at indeholde.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hvis det er en meget gammel hæk - tænker jeg at den sikkert også er ganske bred (og træls). Så måske skulle du overveje at starte hækken på ny, ved simpelhen at kappe den ned, så der kun står nogle 10-15 cm høje stubbe tilbage.
Fordelen er at der i forvejen er et godt stort rodnet, der vil få hækken til at skyde igen som bar pokker. Efter 2-3 år er den i fuld højde og du har løbende mulighed for at klippe den meget smal og iøvrigt er lige så tæt som en bred hæk.

 

Ps. I naturen kan man ofte finde små 20-30 cm selvsået tjørneplanter under vilde tjørn - de er nemme at trække op. Sådan har jeg plantet flere hække - både hvid-og rødtjørn. Det er jo lidt pepret at besøge planteskoler.

 

Annonce
Hej Hans Jensen - Frank Chr har ret i at du kan skære hækken meget ned, så den bliver fornyet - MEN det er måske lidt drastisk (og så kan man jo kigge ind) at skære den HELT så langt ned.
HVIS den er meget bred, og svær at klippe, så vil det være fint at skære den ind fra den ene side kun. Så skyder der nye grene ud på den side, og gror tæt i løbet af nogen år.
Igen efter 3 år, så kan du skære den ind fra den anden side.

PÅ den måde kan du hjælpe den til at være tæt og holde den, så den ikke bliver alt for bred.

På samme måde kan du save toppen ned til en lavere højde, hvis den efterhånden er blevet for høj.

Vi har meget af dette tjørnehæk, og "forynger" der på den måde med 3-6 års mellemrum.

Den letteste måde at klippe det på, er ved at klippe når skuddene er vokset 30-40 cm op (Ca. først i Juni) - + juli + når det hele holder op med at gro igen. Altså 3 gange i løbet af sommeren. Så er stritterne meget lettere at klippe + afklippet bliver meget lettere at rive sammen og måske bare skubbes ind under hækken.

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg foretrækker nu at klippe tjørn ret ofte - den ene grund har jeg nævnt - en anden grund, så er skuddene stadigvæk bløde - og stikker heller ikke.

Og skulle man ikke lige få alt hækafklippet rivet sammen, gør det ikke så meget. Det er straks være med lange stikkende skud/afklip - det giver nemt flade trillebøre hjul.  

Netop - så stikker det ikke så vildt meget

Mon ikke vi også har lappet trillebør en del gange - det er noget som gør at man husker at fjerner grenene.


MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Ja en tjørnehæk kan godt bide fra sig, det behøver man ikke være et "tidselgemyt" for at erfarer - især hvis der rydder et par stikker i fingeren - de giver næsten med det samme betændelse, hvis de s...... ikke straks kommer ud.
Ja - jeg har lært at hånden skal i varmt sæbevand hvis der er den mindste lillebitte torn - ellers er fingeren hævet dagen efter. Har prøvet det 117 gange.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis