Styrolit - udskæringer

Hej

Jeg skal have skåret nogle riller i noget styrolitisolering (Sundolit). Er der noge der har en smart metode til det?
Jeg har prøvet det før og det bliver et værre svineri, når jeg bare gør det med en kniv eller sav.

Var den en ide at bruge en varmluftpistol?

mvh Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eller en oplader til bilbatterier - man forbinder blot - og + med en tynd metaltråd.
fed slicer... sådan en vil jeg lave. Ved ikke hvad jeg skal bruge den til, men alligevel, og den skal helt bestemt have en overdrive knap
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 25-05-2016 13:19
fed slicer... sådan en vil jeg lave. Ved ikke hvad jeg skal bruge den til, men alligevel, og den skal helt bestemt have en overdrive knap

 

Tja du kan skære i sterin eller voks. Biavler anvender også metoden når de lægger (smelter) nye vokstavler i rammer.  

 

Annonce
.....jeg overvejer at prøve med min gamle veller loddekolbe og skifte spidsen ud med et stykke kobbertråd.

mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der kan købes et bord med det hele. Omformer, fjeder og passende metaltråd. Det er et almindeligt værktøj til Støbefolk. Men en passende tynd tråd og lade apparat er meget fint. Du kan justere varmen ved at variere længden af tråden. Over bordet hænger den i et bræt og så ned igennem bordet og en vægt af en slags i den anden ende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det vil uden tvivl være yderst fornuftigt og bruge konstantantråd. Hverken jern eller kobbertråd er særlig velegnet, da den ohmske modstand er for lille og samtidig bliver mindre, jo varmere tråden bliver. Konstantantråd har en negativ temperaturkoificent modsat de fleste andre metaller. 

Link til billig konsttantråd tråd: http://www.primusdanmark.dk/konstantantr%C3%A5d-meter-p-2907.html

Pøj pøj med projektet.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Først nu ser jeg at du skriver >riller< Så er det ikke lige den metode, men en masse inspiration har du fået.
Måske en smal savklinge der bukkes i den rigtige facon, og opvarmes over gasbrænder. Eller loddepistol som får den rigtige facon. Jeg har set at VVS folk bruger noget der ligner.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for god inspiration :-)

Jet tænkte lidt over det og kom i tanke om den Top Craft loddekolbe jeg en gang har købt for 50 kr. og aldrig har brugt. Et stykke 2,5 kvadrat installationsledning passede helt perfekt i elektrodeholderen.
Tråden kan tilpasses lige efter behov.

Se videoen - https://youtu.be/cV7Pa5321F8

mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis