Pfaff 230

Hej med jer.

Jeg har 2 Pfaff maskiner i forskellig modeller. De har bare "sjovt" nok samme fejl. Overtråden skal være sindsyg stram før de ikke laver guirlander på undersiden. Jeg har justeret undertråden efter forskrifterne, men det hjælper ikke en fløjt. 

Den ene satte sig da jeg syede i noget pressening. Så blv nødt til at skrue holderen til undertråden af og nu springer den nogle syninger over. Hvordan justerer man timingen på sådan en fætter? ;-) 

Håber der sidder nogle kloge mennesker derude da jeg skal have syet et dækken til en sidevogn færdigt inden mandag:-)  

Glade ejer af to pfaff maskiner
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er spolen til undertråden monteret, så den løber den rigtige vej rundt, når du trækker i tråden ?
Hvilke forskrifter har du justeret undertråds spændingen efter?

Vi prøver igen, i morgen --
Ja har prøvet begge veje. Min kæreste mener den skal løbe med uret rundt og jeg så en video på youtube, hvor den løb mod uret.

Jeg har spændt undertråden så den bliver hængende når jeg holder i snoren. Men den løber et kort stykke når jeg "rykker" i snoren.

Jeg syr med lædernåle og lige pt er det en 100 som sidder i.

Ja så burde det ikke være noget galt med tråd spændingen, og som jeg husker skal den dreje med uret.
Hvis det er ekstra kraftig tråd du bruger, så prøv med almindelig tråd og en tyndere nål, og sy i tyndt stof kan den det, uden at lave kludder, så er maskinen i orden.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har fået stillet timingen så den fanger undertråden hver gang igen. Jeg har også fået spændt overtråden op så den syr pænt igen. Men jeg synes overtråden er meget stram i forhold til undertråden. Det er så den bukker nålen når jeg "bakker" for at hæfte. Er der noget man kan gøre for at løsne det hele og den stadig syr pænt?

Kender ikke netop din model.

Når du monterer under tråden skal/må spolen løbe med uret, og spændingen skal være præsis sådan at når du holder i tråden, skal den lige netop bære spolehuset.

Så det er meget små justeringer der er afgørende her, også overtråden skal ha' den rette spænding, så stingene kommer til at ligge inde i midten af dine stikkesting.

Måske skal du ha justeret den plade hvori nålen "går" igennem.

Når din nål bøjer.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Hej Jan!

Undertråden har jeg som skrevet længere oppe justeret korrekt. Problemet er at for ikke at lave løkker på undersiden skal overtråden være MEGET stram. Den skal faktisk være så stram at jeg dårligt kan trække stoffet igennem efter endt syning. Dette er jo på ingen måde normalt.

Nålen går flot igennem pladen, problemet er overtråden som bukker nålen når man bakker.

Det lyder godt nok mærkeligt at dine nåle bøjer og overtråden skal vær så strram, hvilke nåle bruger du da?

De nåle jeg bruger er af mærket Schmetz universal 13/705 H

Min Pfaff maskine er en Select 3.0 med overtransportør hvor trådspændingen normalt skal være mellem 4 & 5

Så noget er da vist helt galt med din maskine, som jeg ser det.

Er næsten sikker på at din maskine har brug for en justering, eller dine nåle er' for bløde.

Håber jeg kunne hjælpe dig noget mere.

Med venlig hilsen 

Jeg bruger lædernåle da det var pressening jeg syede i. Så jeg der er noget helt galt. Jeg har selv justeret overtråden op omkring 23 før den syr pænt. Mindre end det og den laver løkker på undersiden.

Det skal siges at det gælder både pressening og almindelig stof. Vil i ugen der kommer prøve at splitte min anden pfaff ad og prøve at rense og smøre overtrådsjusteringsknappen, medmindre der kommer bedre foreslag 😊

Tror så måske din tråd er for svær (tyk) jeg havde lignende problemer med min maskine, da jeg fik noget andet tråd hjalp det på disse løkker på bagsiden.

Men hvorfor nålen bøjer kan jeg godt nok ikke hitte ud af, du må nok ha en proff. til at se på din maskine, ærgerligt at vi ikke har håndværkeren mere, her på lds han havde helt sikkert løsningen er jeg ret sikker på.

Du er 100% sikker på at pladen hvor nålen går igennem til undertråden er justeret helt rigtigt?

Det er marginaler der drejer sig om.

Overtråden har du fikset så kan jeg forstå, fint nok med det.

Med venlig hilsen 

Pladen som jeg ser det kan ikke rykkes. Den passer ned i en fordybning og skrues fast. Og som skrevet står nålen som en flitsbue når man bakker. Jeg vil ved lejlighed prøve med tyndere tråd. Skal lige have bygget skur idag, og lagt fliser på tirsdag 😊
Det er ikke en plastikmaskine så ryggen skal nok ikke løfte på den i den næste uges tid 😉

Jeg vender tilbage med et svar ☺

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis