Flytte tagrende

Hej,

Jeg er i gang med at istandsætte vores overdækkede terasse, ved bl.a. at male den og give den nyt tag. I den forbindelse vil jeg gerne flytte tagrenderne på huset bagved den og føre dem ned foran på selve den overdækkede, således det er nemmere at rense dem.
Det vil i så fald betyde at vandet fra begge de to tilstødende tagflader vil flyde ned ovenpå den overdækkede, hvorefter det flyder ned i tagrenden ved den overdækkede. 

Tagtypen på den overdækkede bliver et fladt termotag.

Er der noget problematisk i denne slags løsning? Enten i praksis eller juridisk? Bemærk hældningen på den overdækkede er mindre end på "hovedtaget".

Jeg har vedhæftet billede af stedet, samt en illustation af hvor tagrender flyttes fra og til (tagrender er markeret røde).

Overbliksbillede:

Hvor den nye tagrende kommer til at sidde:

Ud mod højre hjørne af den overdækkede (der laves lille overlap indover)

Problemet illustreret: Det er besværligt at rense disse tagrender når taget er på. Det er dem der skal flyttes.
Før

 


Mvh.
Michael Lind Mortensen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror ikke der er noget juridisk i vejen for det. Kun den lov der hedder naturlovene. Der vil komme rigtig meget vand i den lille tagrende for enden af terassen, og skidt fra taget. Naturligvis vand fra de 2 tag flader der ligger lige over, men også fra skotrende. Desuden vil der være risiko for at det løber ud over tagkanten ind imod sidehuset, hvis ikke du laver tiltag der holder det inde hvor det skal være.

Jeg ville ikke lave det sådan, men lade terassen og sidebygning dele om tagbrønden.

Når du skal rense tagrender er det vel ikke et problem at kravle oppe på hustaget, eller lægge 2 brædder op på termotaget og kravle på dem som på et par ski. Hos datter og svigersøn har jeg har lige lagt trapez tag på, de er ikke så stærke som termoplader, men  holder alligevel sagtens til at man kravler på den måde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville da helt klart gå efter @illio's udkast.. fremfor at skulle lege "skilpadde" (som man kun får gjort, hvis "svigerfar" allerede har meldt sig som frivillig.. :-(
Hvilket vil sige..@illio's udkast nr "efter"
Her i huset, laver vi kun løsninger, som vi selv kan / gider / får gjort.. Vi vil/kan ikke belaste familien med vores beslutning om bopæl..

Det er imponerende, som man kan lave "løsninger, der er smarte" - hvis man liige gider / får set efter / har et familiemedlem - i stedet for, at finde løsninger, der kan efterses 1 til 2 gange (max) pr. år (uden ekstraomkostninger - ja, ja.. hvis der kommer skybrud, så render den over (1x pr/5 år??))..uden at skulle kravle på "hjul og stejle") og man så kan have tiden, til at hygge / nyde landlivet - eller hvad man nu synes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det var noget af en novelle der kom ud af et par brædder på et trapez tag. Som svigersønnen i øvrigt selv gik på. Fantasien hos Natur fejler ikke noget. Og det er jo en god ting Som jeg nogen gange siger: " Man skal hore meget før ørene falder af" Og jeg kan faktisk ikke huske at jeg har renset tagrender.

Det er nu ikke kun vandet jeg tænker på, det er også det skidt der kommer fra taget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tagrenderne skal kunne renses uden at tilgå tagfladerne og uden særlige ekstra remedier. Alternativet er derfor at sætte ekstra tiltag ind for at sikre disse tagrender ikke kan stoppe til (f.eks. gitre e.lign.).
Jeg ville dog foretrække at trække dem ud. Jeg bryder mig ikke meget om at der er dele af bygningen der ikke nemt kan inspiceres og vedligeholdes.

Jeg kan godt se hvad du siger med at den tagrende skal håndtere meget vand, men omvendt så er worst-case at den render over og der kommer vand i græsplænen. Og jeg kan ligeledes godt se hvad du mener mht. vand ud fra siden, ind mod bygningen, men der kommer en stern på med gummiinddækning og aluprofil, så der alligevel skal ret meget vand til før det bliver aktuelt.. og derudover er der ca. 40 cm tagudhæng :-) Skal vi ikke op i ret unaturligt ekstreme vejrforhold førend disse problemstillinger bliver andet end teoretiske? Som det står nu kan tagrenderne jo også godt løbe over ved skybrud, hvorefter vandet bliver spredt henover hele hjørnet af bygningen?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også