Fundablokke tilstødende eksisterende mur

Hej,

Jeg er ved at opføre et beton repo på bagsiden af huset, ud fra vores kælder. Der er støbt gulv og nu skal der opmures vægge rundt på to sider, dette gøres i fundablokke / opstøbningsblokke med mellemliggende tentor stål for armering. 

Når det er færdigt vil der være jord på den ene side af muren, cirka i 1m højde.

Mit spørgsmål er så, hvad gør jeg der hvor denne nye mur af fundablokke støder op mod husets eksisterende ydervæg, hvordan "binder" jeg de to sammen således at trykket fra jorden bagved ikke skubber muren?

Jeg har selv tænkt på at bore huller ind i ydervæggen og lade tentor stål stængerne køre 10-15 cm ind i ydermuren for hvert lag af fundablokke, cirka 5 lag i alt - men er dette nok?

Håber det giver mening.

På forhånd tak for hjælpen

 


Bedste hilsner
Ronni
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Din sokkel kan sagtens holde til det tryk som der kommer, når du har jern i både lodret og vandret. Hvis du vil have stålet ind i eksisterende sokkel, skal du lime dem ind i hullet.
Du borer huller der er en lille smule større end stålet, sørger for at alt støv er pustet ud af hullet, så kan du lime dem ind med f.eks. fliselim som skubbes ind i hullet samtidig med at du smører noget på enden der skal derind. Du kan også købe en 2 komponent epoxy klæbeanker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Tak for svaret - jeg valgte at forsøge mig uden at bore tentor stålet ind i ydermuren, efter at have fået bekræftet fra endnu en fagperson at væggen sagtens kunne holde uden.

Bedste hilsner
Ronni

Bedste hilsner
Ronni
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også