Ny haveejer - hjælp til græsplæne

Hej derude

Håber, I kan hjælpe en relativt ny haveejer, der tydeligvis lider under at være opvokset i en lejlighed :-)

Jeg flyttede i hus for et par år siden, og siden da er græsplænen skridt for skridt kommet i dårligere stand. Jeg har løbende forsøgt at følge forskellige råd - eftersåning, gødning, kalk mv. - men det er efterhånden begyndt at gå op for mig, at jeg enten er faldet for diverse dårlige quick-salgs-løsninger, eller at jeg giver den forkerte behandling til problemet / problemerne :-)

Og derfor er jeg nu her, hvor jeg håber på lidt hjælp fra kloge mennesker med noget mere erfaring...

Problemet i år er, at der er flere større 'døde' pletter i plænen. Se billederne herunder (bonusinfo: Det er en uge til halvanden siden, den blev klippet).

Tidligere på året - for en måneds tid siden - rev jeg plænen godt igennem med en rive. Derefter blev den eftersået og gøet.

Så lænede jeg mig tilbage og glædede mig til en smuk plæne, men fik det modsatte...

De øvrige år har problemet set lidt anderledes ud. Der var der ikke 'døde' pletter med græs - der har det mere været helt bare pletter, hvor man kunne se jorden. Dét fandt jeg en løsning på, men det her aner jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved.

Jeg har lånt en plænelufter (som jeg ikke tidligere har brugt), som kan komme i brug i morgen, men igen... jeg aner egentlig ikke, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

Gode råd modtages - tak! :-)

(Tag jer ikke af de vedhæftede filer herunder. Billedupload gik galt et par gange)

Hej derude Håber, I kan hjælpe en relativt ny... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nåh, venner. Jeg har læst mig til, at der gerne går fire ugers tid, før plænen er blevet pæn igen efter en tur med sådan en vertikalskærer.

Nu er vi halvvejs, og jeg tænker umiddelbart, at der er ret lang vej igen...

Der har selvfølgelig også været ret tørt, siden jeg gik i gang. Der har umiddelbart kun været to dage med regn, og det kan måske også spille ind? Og igen: Vil I anbefale, at jeg selv vander plænen?
Jeg har også hæftet mig ved, at en hel del af de græsfrø, jeg har lagt ud, nu ligger ovenpå jorden. Det er, som om plænedressen er blevet 'opsuget' af den gamle jord, men ikke har taget græsfrøene med. Igen - jeg tænker, at der ikke kommer noget nyt græs, så længe de bare ligger der og kigger på mig.
Man kan se det på billedet herunder (omend der skal zoomes en del - græsfrøene er grønne).
Skal jeg bare afvente, eller er der noget, jeg aktivt kan gøre herfra?
På forhånd mange tak.

 

Da det er udsigt til længere tid med tørvejr ville jeg starte sprederen på det stykke. Så stiller de 2-3 thekrus (dem med parallelle sider) ud i vandings zonen. Du stopper så først når der står ca. 30 mm i krusene. Så har det fået en ordentlig gennem bløder, og du kan vente et par uger hvis ikke der kommer regn i mellemtiden.
Der vil altid kunne ses nogle frø ovenpå, de spirer også, men størsteparten ligger nede i jorden.
Når græsset i naturen vil formere sig er der sjældent nogen til at grave frøene ned.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så tørt som vejret er nu, gør det ikke nemmere.
Jeg tror det vil være klogt at affinde sig med at det ikke bliver grønt før vi får en periode med regn.
Ellers bliver det noget dyrt græs, målt på vandregningen.

Nogen gange må man affinde sig med at naturen har sine betingelser.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis