Vidueskarm med strandsten

Hej!

Dette er mit første opslag

Jeg skal bruge lidt råd og vejledning til hvordan jeg kan lave min vindueskarm. Vi har lige fået lavet nyt køkken, og så skal vi have lavet den sidste vidueskarm, og den skal gerne være lidt speciel.

Vi har samlet en masse strandsten, den flade slags, slebet/runde kanter, en typisk "smut-sten", og dem kunne jeg godt tænke mig at ligge, med almindeligt mørkt fugemasse.

Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg kaster mig ud i det, lige nu er vi nede ved murstene i væggen, så der skal selvfølgelig et godt lag beton på først. Men jeg ved ikke om jeg skal lave det den ene eller den anden vej, for jeg har snakket med et par stykker der råder mig til at lave en støbe kasse og lave det hele omvendt, altså ligge stenene som jeg vil have dem, komme fugemasse på, og så beton igen, og så ligge den "klods" på murstenene. Men jeg tror ikke på det bliver godt. Jeg vil tro at fugemassen dækker for meget ned om stenene selv om de er ret flade.

Jeg overvejer også at lave en kasse igen i de mål den skal have, og ligge et tyndt lag klart epoxy, og når de er halv tørt, så duppe stenene ned i, og så fugemasse osv osv. Men det tror jeg heller ikke helt det bliver godt. Jeg ved i det hele taget ikke om epoxy er nødvendigt. Det er lige ved siden af køkkenbordet, men vi skal ikke bruge pladsen til at arbejde på.

Den løsning jeg selv hælder til er at finde en alu liste i nogenlunde højde, som jeg skruer i murstenene, fylder op med beton næsten helt op til. Venter til det er tørt, ligger et fint lag fliseklæb og dupper stenene på så de kan varieres i højde (de er jo ikke lige høje). Venter til det er tørt igen, og så ellers alm fugemasse, som når man normalt ligger fliser.

 

Er der nogen der har lavet noget ligende, eller kan komme med lidt råd og vejledning til hvordan jeg griber det an?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. Jeg har ikke prøvet det, men jeg ville gribe det an som følger.
Du skriver beton. jeg ville nok lægge dem ned i et pudslag. Det vil sige mørtel og cement 10:1 Dette lag ville jeg stryge flexibel fliselim på, med en stor tandet tandspartel,  med det samme. Altså vådt i vådt. Så lægger du strandstenene ned i denne bløde masse.
Det kan godt være det er bedst at have et bræt skruet på siden så du har en ramme der passer til højden. Så kan stenene stødes ned så de flugter med kanten. Lidt ligesom når en brolægger banker stenene ned i et sandlag. Du skal dog være opmærksom på at den forrige godt kan blive skubbet lidt op hvis det er en stor sten der følger. Så må der skrabes lidt væk inden den kommer i.  Når du er færdig skal de vaskes ovenpå så der ikke er rester af fliselim på overfladen
Dagen efter fuges de ved at trække fugemassen ned med en gummispartel. Nu kommer det an på hvor meget du vasker fugemassen af. Hvis de skal være meget synlige, bliver det naturligvis også ujævn.
Til sidst afmonterer du brættet.
Jeg har i øvrigt set et sted hvor man forhandlede nogle 30x30 cm måtter med pålimede sten. Når de blev lagt sammen dannede de en hel gulvflade som det du er i gang med.
Det var på en gård som var indrettet som antik handel. Det ligger i nærheden af Skørping lidt syd for Ålborg

Her er i øvrigt et link til en pige der har lavet noget lignende Tryk her


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jeg lavede mine vindueskarme lagde jeg en 30 mm flamingo plade i bunden for at undgå kulde bro mellem ude og inde væg.
På den lagde jeg så en beton blanding og det holdte fint 😊
Så gør som Erik skriver også og så tror jeg du får et godt resultat

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også