Svagstrømstryk og korrespondence

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at installere en lampe i et lampeudtag i et hus fra 2009. Kontakten er svagstrømstryk opus 66.
Der er to situationer hvor jeg kan få lys i lampen (alle kombinationer er prøvet)
1 - når lyset i et nabo værelset slukkes tænder lyset i lampen
2 - lyset i lampen tænder og slukker hurtigt igen (< 1 sek)

Hvad dælen sker der her?
Og situation 2 forstår jeg slet ikke

Mvh
Christian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Når der sidder svagstrømstryk betyder det at der enten er IHC styring eller lignende. Eller der er en række relæer i tavlen. Så dit svagstrømstryk tænder et relæ, men det er forkert ledning der sidder i den.Uanset hvad tror jeg at det er monteret forkert.

Når du klikker med afbryder kan då sikkert se en reaktion ved relætavlen. Prøv at uddybe lidt mere så kan vi måske komme videre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Problemet findes i vores sommerhus så det tog lige lidt tid at få taget billederne.
Det er ganske rigtigt nogle relæer det aktiveres ganske kort. Jeg har vedhæftet link til nogle film og billeder der illustrerer problemet.

https://db.tt/6WbPKG4L

De relæer du har er såkaldte kiprelæer. Det vil sige at de skal kippe over fra tændt - slukket - tændt o.s.v. hver gang der bliver givet et kort tryk på knappen i rummet. Der kan sagtens være flere knapper der virker på det samme relæ, altså så du kan skifte det samme relæ flere steder fra (tænde den samme lampe flere steder).
Men et relæ hører til en lampe, så det relæ nr. 4 som kun giver et lille blink (og lampen naturligvis også kun et lille blink) er ikke i orden. Den tænder godt nok når du trykker men kipper ikke over og forbliver tændt.
Når du har monteret efter situation 2 så har du monteret lampen. rigtig men filmen viser at relæet ikke virker. De andre relæer lyser konstant når de skal det.
Ved montage i situation 1 har du monteret på fase og ledning til lampen i naborummet. Det giver så en mærkelig serieforbindelse når lampen i naborummet er slukket.
Konklusionen er at du skal have elektriker til at skifte det relæ.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis