sømhuller i gulvplanker - hvad gør jeg?

Jeg har lige fået blotlagt mit køkkengulv samt brugt et par dage med at pille små søm op af gulvet. Disse søm var skudt/banket i gulvet, for at holde de plader som skulle danne underlag for det linoleum, man lagde på for tyve år siden.

Se venligst fotoet her. Hvad gør jeg efter slibningen af gulvet? Kan godt se, at det ikke bliver normalt plankegulv efter slibning pga de huller. Så derfor maler jeg, hvilket også er fint nok.

Men jeg er i tvivl om, hvad jeg gør ved hullerne.

Min plan er at grunde og slibe med sandpapir, og derefter give tre lag maling (vandbase - ikke olie). Men skal jeg spartle hvert enkelt hul i inden, eller vil de tre lag maling dække/mætte hullerne, så de forsvinder?

Iøvrigt, kommer jeg spartel på (hvis jeg skal bruge spartel) INDEN jeg grunder og sliber, eller efter grunding?

Er der noget specielt spartel der er bedst? (fyrretræsgulv)

 


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville udfylde huller med KIT. Altså det der også kaldes linoliekit. Det kan købes i ethvert byggemarked, og er i 375 ml dåser. Du tager en klump af det i hånden og ælter det indtil det bliver blød at arbejde med. Så beholder du klumpen i den ene hånd medens du tager et lille stykke på en spartel og presser ned i hullerne. Det går meget hurtigt, og synker ikke nævneværdig i så små huller.

Der kan grundes inden du spartler.

Her er link til et eksempel


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
elmand, er sådan noget blødt materiale (linoliekit) overhovedet til at slibe bagefter?
Jeg går da ud fra, at jeg må slibe efter spartlingen af hullerne - altså slibe med fint sandpapir?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det bliver ikke helt hårdt, og det skal kun slibes let. Men dagen efter er det blevet så hårdt at du udmærket kan slibe. Når du arbejder med det vil du opdage at det meget let former sig i hullet så slibning næsten ikke er nødvendigt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay, det lyder spændende. Det glæder jeg mig til at komme i gang med - selvom det godt nok

bliver noget af et pænt stort arbejde med alle de huller.


 

Det skal du ikke være bange for, det går meget hurtigt. Du skal kun putte det i og så køre en gang på tværs. Så 2-3 sekunder pr. hul når du er i gang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også