Sten ihavemur flækker

Havemuren er som huset 45 år gammel, men stenene i havemuren er begyndt at flække. Der er tale om en dobbeltmur og jeg forsøgte først at udskifte de beskadigede sten, men næste vinter flækker andre.
Det har tilsyneladende ikke sammenhæng med fugernes tilstand, selv om de nogle steder er nedslidte.
Vil det være en holdbar løsning at pudse med fx skalflex eller skal jeg regne med at der skal en ny havemur til. Muren er opført med sten i forbandt med husets murværk.

carl
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Kunne du tage et billede og sætte ind?
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Ja, et billede siger mange gange mere end ord.
Men det kunne skyldes at man på et tidspunkt har fuget med en for hård fuge (læs: cement) og så er det stenene der tager det "stress" som muren udsættes for.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg gætter på at det er gule sten, synes at de har lettere ved at frostsprænge som andre. Og et andet gæt kunne være at der ikke er åbne studsfuger i top og bund. En havemur er jo ikke "varm" om vinteren. Den fugt der kommer ind i stenene har svært ved at blive ventileret væk igen. Hvis man skaber lidt luft cirkulation kan der bedres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Sådan ser det ud 

carl
Vil det hjælpe, at bore huller gennem studsfuger foroven og for neden for at skabe ventilation. Er der forslag til, hvad man gør ved en afskallende havemur ?

carl
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis