Knirkende fletparketgulv, kan man gøre noget?

Hejsa

Jeg er den lykkelige ejer af et fint (men slidt) fletparketgulv, som knirker ret mange steder.
Vi går og pønser på, om det er noget man kan reparere på? da vi egentlig godt vil beholde det, da det passer ret godt til huset..
Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet, og kommet frem til at det kan være strøerne der er faldet lidt ned.. så man måske kan rette det med GulvJacks (findes der mon billigere alternativer til dem?) men hvordan hulan kommer jeg ned til strøerne, uden at ødelægge parketlaget?

 

Alle mulige andre forslag er mere end velkomne, også meget gerne andre forslag end lige Gulvjacks:-)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

mange tak
mener du, at man kan bore hul gennem fineren/slidlaget hvad det nu hedder (altså det øverste lag, som er Eg:-) ) skrue en skrue ned i strøerne, og sætte en prop i, i eg?
Det har ingen konsekvens for gulvet? udover at det holder op med at knirke? jeg tænker her på, om man forhindrer at det kan bevæge sig (i forhold til luftfugtighed og lign.)?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis det er "flydende" gulv og det er rigtig mange steder du skal skrue skruer i, så kan det godt have konsekvenser, men hvis det kun er få steder du skal hæfte det fast, så går det.
Ja du får fat i et propbor sæt, der har du den der bores med, og den der laver proppen, så skal du bare have en stump egetræ.
Og så sætter man naturligvis en rimeligvis matchende prop ned i hullet - med årerne i den retning, som gulvet har.. så ser det ikke så forfærdeligt ud, som billederne viser...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af Natur på 18-05-2016 19:35
Og så sætter man naturligvis en rimeligvis matchende prop ned i hullet - med årerne i den retning, som gulvet har.. så ser det ikke så forfærdeligt ud, som billederne viser...

 

Nu er det rimeligt svært af finde et stykke fyrplank der matcher, noget der er 100 år gammelt.

men nu handler denne tråd ik om hva du syntes ser forfærdeligt ud. men om af hjælpe trådstarteren.

 

Hej "NJL gulvservice" - med dit svar her, vil jeg da advare folk om at bruge dit "firma"..
Om man ikke finder en matchende planke - selvfølgelig ikke... men.. at du viser, at der er banket propper i, i tilfældig orden/retning - det viser en useriøsitet, der for mig, er utilgivelig.. +/- 5 graders drej, kunne have indikeret, at du/i havde tænkt på æstestikken.. men for dig, er det "bare en prop" - åbenbart???
Men.. du hjælper selvfølgelig trådstarter - at han kan gøre det meget bedre selv, end at ringe til dit firma..
(man kan købe nogle gode propper rundt omkring - også lavet af sit eget træ)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Til Natur: Nu har du ikke været på denne side ret længe, så jeg vil ikke trykke på >anmeld< knappen denne gang. Men det er ikke en side hvor vi render og generer hinanden, det er netop kendt for sit pæne sprog. Det er ikke i orden at dømme nogens firma på så tyndt et grundlag. Du startede også hårdt ud, d. 7/5 angående olier. Det var nogenlunde samme sprog og udokumenterede postulater.

Det kunne være mere nyttig at give trådstarter et råd der kunne hjælpe ham.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hejsa
Mange tak for alle kommentarerne😃
Lad os endelig lukke diskussionen om hinandens evner. Det er hverken jeg eller andre interesserede i at diskutere hèr.
Jeg vil ikke kommentere yderligere på det...

Jeg havde egentlig drømt om at man kunne løfte det øverste lag af parketten af, når det giver disse små firkanter (fletparket, hvis det skulle være druknet i debatten😃) for at jeg så blot kunne klæbe den tilbage når brættet var fastgjort, eller strøen løftet..
Men det var nok naivt😃

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du kan godt "hakke" finer af, men så kan du ik bruge den igen, den vil knække for dig, så du skal finde noget nyt, som du kan skære til og montere, efter du har hæftet det knirkende gulv fast.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis