Knirkende fletparketgulv, kan man gøre noget?

Hejsa

Jeg er den lykkelige ejer af et fint (men slidt) fletparketgulv, som knirker ret mange steder.
Vi går og pønser på, om det er noget man kan reparere på? da vi egentlig godt vil beholde det, da det passer ret godt til huset..
Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet, og kommet frem til at det kan være strøerne der er faldet lidt ned.. så man måske kan rette det med GulvJacks (findes der mon billigere alternativer til dem?) men hvordan hulan kommer jeg ned til strøerne, uden at ødelægge parketlaget?

 

Alle mulige andre forslag er mere end velkomne, også meget gerne andre forslag end lige Gulvjacks:-)


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg er den lykkelige ejer af et fint (men... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ellers skal du tage en skrue, uden så meget hovede, (montaflex) eller en dykker af rimelig længde, og sætte i mellemrummet mellem fineren, hvis du kan få det til af passe med en strø. så vil der ik være meget af se
Som jeg skrev - "(man kan købe nogle gode propper rundt omkring - også lavet af sit eget træ)"
- Hvis man evt har nogle rester fra gulvlægningen, så kan man gå ned til et seriøst maskinsnedkeri, og bede dem om at lave nogle propper på CNC´en.
Det tager ikke lang tid, og er superflot.. (sammenlignet med noget, der er lavet med "propbor")
Man kunne også tage nogle parketstave op - flække dem - og bruge halvdelen til propper, og lime noget "fyldmateriale" på bagsiden, så man har det ekstra materiale, som man mangler..
@Ev Elmand - fair nok.. jeg er blot ved at være træt af at se dårligt håndværk/rådgivning ude i det ganske danske land..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Natur på 19-05-2016 19:08
Som jeg skrev - "(man kan købe nogle gode propper rundt omkring - også lavet af sit eget træ)"
- Hvis man evt har nogle rester fra gulvlægningen, så kan man gå ned til et seriøst maskinsnedkeri, og bede dem om at lave nogle propper på CNC´en.
Det tager ikke lang tid, og er superflot.. (sammenlignet med noget, der er lavet med "propbor"
 

Nu er det jo sjældent proppen der er problemet, men derimod hullet den skal i 

Bevares en cnc kan sikkert lave det ultra nøjagtigt, men problemet opstår når der skal bores et hul, med et forstnerbor, totalt 100 % vinkelret på gulvet, uden slør, for at få proppen til at passe nøjagtigt i hullet.

Det svære ligger jo i, at med et gammelt gulv med mange år på bagen, har man ikke lige en rest liggende, og nyt træ stikker totalt af (selvom det er samme træsort) så det er umådeligt svært at finde lige DEN stump træ der kan laves propper af 

 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
@Pink Henrik - derfor skrev jeg "Man kunne også tage nogle parketstave op - flække dem - og bruge halvdelen til propper, og lime noget "fyldmateriale" på bagsiden, så man har det ekstra materiale, som man mangler.. "
Så er det problem løst...!!!
Fordelen ved at lave propperne på CNC er, at så laver man propperne, i den størrelse, der passer til det slør der er i boringen.. i stedet for at fedte rundt med propbor og div.
Hvis det ikke er 100% vinkelret på gulvet, så er det jo bare at slibe det overskydende af.. der skal jo slibes under alle omstændigheder...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af Natur på 20-05-2016 10:09

Hvis det ikke er 100% vinkelret på gulvet, så er det jo bare at slibe det overskydende af.. der skal jo slibes under alle omstændigheder...

 

Ha ha, se det var der jo ikke tale om... men om at rette et gyngende gulv op
Hvis gulvet også skal slibes, så er det skisme da nemmere at tage de stave op, rette gulvet/strøer, og lægge nye stave, istedet for at bore huller i det 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

 nu er det vist bare et spørgsmål om at VILLE misforstå... det vil sige, at du vil bore huller - skrue en skrue i - banke en prop i.. og lade være med at slibe den plan med overfladen...

All right - jeg giver op... det kommer åbenbart an på hvem man er herinde, om det er dumme svar eller ej...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan sagtens lade sig gøre at sætte en prop i UDEN at slibe... det hedder præcionsarbejde  

Der er ingen grund til at blive tøsemobset, bare fordi jeg er uening med dig. Det er fint at være ueninge, og ikke have samme indgangsvinkel til tingene...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis