Hvad er min ydermur egentlig lavet af?

Hej herinde.

Jeg har i nogen tid søgt på nettet for at finde ud af hvilket materiale min ydermur er lavet af.

Indtil videre uden held. Kan I hjælpe?

Muren er i blokke på 20-25cm tykkelse, i et mørkegråt materiale med meget luft imellem.

Muren virker egentlig meget solid men på garagen, som vedhæftede billeder er fra, var det overraskende porøst.

 

Hvordan repper man sådan en mur der har smårevner, hvilen løsning vil give bedste resultat og hvad er det egentlig for noget?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt svært at se, men mit bud er det enten er lecablokke, eller slaggeblokke.

Vi prøver igen, i morgen --
Uanset om det er det ene eller det andet, kan du reparere det som almindelig pudset mur. Altså med sand og cement når det er udvendigt. Kunsten er at få den samme struktur så reparationen ikke bliver så synlig bagefter. Hvis det er gamle revner og de ikke udvikler sig kan du skære en lidt bredere revne som så kan fyldes med samme materiale. Hvis det er "1/2 gemt kabel" der ses skal du naturligvis ikke skære ned i den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen.
Tak for jeres svar.
Jeg fik ikke skrevet i mit første indlæg, at blokkene er nogle H blokke, altså lidt som H funda blokke.
Huset er i øvrigt fra 1962.

Jeg har lukket første revne som jeg normal ville gøre med en pudset mur, men lurede på om jeg kunne gøre nogle tiltag for at forstærke samlingen? Jeg gider nemlig ikke reparere og pudse vægge hvert år. ;o)

Med hensyn til synligheden af reparationen, så er det en udfordring, men på sigt skal huset efterisoleres udefra og pudses op så jeg kan godt leve med lidt "ar" i overfladen.

Jordkablet skal jeg nok forsøge at lade overleve. :o)

Mvh Lars

 

Det ser ud som cementbundne slaggebyggesten - også kaldt hyttesten.

Til udbedring anbefaler jeg en elastisk mørtel - ikke nogen rent C men en KC.
husk at komme i bund.

En for stærk og tæt mørtel vil revne igen for der er mere bevægelse i hyttestene en en C-mørtel kan udligne.
Endvidere er hyttestene ret poröse, berapper du væggen udvendigt med en tæt mørtel sprænger dampen den nok af.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis