Skal man fjerne tapet eller kan man bruge rullespartel?

Hej alle gør-det-selv'er

Vi har netop købt os et håndværkertilbud, hvor vi skal fjerne tapet fra væggene, sætte filt op + spartle. Vi ville egentlig gerne gøre det selv, men pga tidspres er vi i gang med at indhente tilbud fra en maler, der skal gøre det for os.

Men i dag faldt jeg i snak med en kollega, som fortalte, at hans arkitektven netop var i gang med at renovere en lejlighed, hvor de ikke har fjernet noget som helst tapet, men i stedet har rullespartlet over det eksisterende og så malet derefter (se evt. youtube video her: https://www.youtube.com/watch?v=FQE5nhNSihM. De har fået et rigtig flot resultat.

Det ser jo virkelig smart og nemt ud, og jeg tænker jo med det samme, at det kunne spare os fra en masse arbejde (og penge for maleren, der skulle lave det for os).

Vores lejlighed er i rigtig ulækker stand, men der er kun ét lag tapet - til gengæld lugter lejligheden meget.

Er der nogen, der har erfaring med rullespartel? Er det bare at springe over, hvor gærdet er lavest eller giver det et ligeså fint resultat. 

Jeg er 100% nybegynder, så jeg aner intet om noget. Og vi vil gerne gøre tingene ordentligt.

Mvh. Louise

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville fjerne tapetet først. Jeg tænker at det vil resultere i pænere overgange ved gulv, loft og i hjørner.

Ud fra egen erfaring tager det en dags tid per rum, jeg havde dog op til 5 lag tapet der skulle væk. Påfør tapetopløser (blandet med varmt vand) og lad det sidde i 10-15 minutter. Herefter kan i skrabe det af med en tapet-stripper.
Jeg tror kun rullespartel er en fin løsning, hvis der er glasvæv som på videoen.
Er der almindelig "papir" tapet, er der stor risiko for tapetet løsner sig..

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hejsa............
min erfaring siger mig at tapet vil løsne sig når du rullespartler, da der er en del vand i spartelen , og en almindelig tapetklister ikke er stærk nok til at modstå vandet ,
derfor er det også forholdsvis let at fjerne tapet med tapetløsner/ varmt vand /en tynd tapetklisteropløsning , brug gerne noget som får vandet til at blive på væggen , og ikke bare løbe af .........
det er ofte lidt forskelligt hvad der virker bedst ........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Lugter det kan det selvf. være af mados eller nicotin, i så fald skal/bør det lukkes inde.

Men hælder nok også til at ville afdampe det gamle tapet og derpå spartle, så i for en god flade at male på, og blive fri for lugten.

Som en' ven af mig, skrev: Græd en' gang og få det lavet rigtigt, i stedet for at spare nogle "tusser" og risikere at skulle i gang igen.

Men den holdning kan jeg naturligvis sagtens have, det er jo ikke undertegnede der skal betale "gildet"

Held og lykke med det vidre forløb.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tusind tak for alle svarene. Konklusionen må være, at vi skal have fjernet tapet. Vi skal ikke risikere, at der kommer revner. Jeg får et tilbud fra et maler i denne uge, så det er spændende, hvad det kommer til at koste os.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja har man penge nok er det løsningen :-) men jeg ville nok gribbe vinkelsiberen og sætte en carbide slibeskive på. Den kradser alt tapet af væggen og giver en god overflade til rullespartel.
http://carbide.dk/produkter/elvaerktojer

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hvad med en tapet af damper eller opløser?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
robert8900_5 : Det er nu ikke fordi vi har særlig mange penge, men nogle gange må man prioritere, når tiden ikke er til det (jeg er højgravid, så vi har ikke uanede mængder af tid, før vi skal være færdige)

maskinsnedker: det er også det, vi har overvejet, men vi har bare hørt fra flere venner, der har været igennem samme proces, at det er meget mere tidskrævende end man lige tror, og da vi er ret presset på tid, tror jeg vi er nødt til at have nogle til at gøre det.

"det er ligodt grow at det barn der endnu ikke er født kan bestemme over jeres husprojekt. Men sådan er det jo.Og tillykke med det.

Da vores datter og svigersøn fik deres den første sagde han:" ja endnu er det da mig der bestemmer" hvortil jeg svarede: " Når hun skriger skal du gøre det eller det, så det er ikke dig der bestemmer noget som helst"

Undskyld sidespring


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også